De maatschappij kent in veel sectoren een tekort aan personeel. Als werkzoekende kan dit voordelig zijn want het maakt de kans om aangenomen te worden groter. Door sociale media zoals Facebook en LinkedIn is vaak te zien wat andere bedrijven voor mensen zoeken. Dus ook als werkende kun je overwegen om te gaan solliciteren. Maar het is bijna 2018 en solliciteren is veranderd in de afgelopen decennia. We geven je een beeld van solliciteren anno 2018.
Solliciteren anno 2018
De arbeidsmarkt is op dit moment behoorlijk hectisch. In bepaalde branches is een enorm tekort aan arbeidskrachten. Dit kan een goede onderhandelingspositie zijn als medewerker. Je kunt immers ergens wellicht meer verdienen of groeien. Andere beroepen hebben te maken met wisselende economische omstandigheden. Ook de nieuwe wet- en regelgeving voor bijvoorbeeld zzp’ers heeft voor nieuwe trends gezorgd. Allemaal redenen voor veel Nederlanders om te gaan solliciteren. En dat is niet meer zoals we traditioneel deden met een motivatiebrief en bijbehorende Curriculum Vitae.
De wereld digitaliseert
Belangrijkste verschil is dat de wereld om ons heen al jaren aan het digitaliseren is. Dit betekent dat je, ongeacht je achtergrond, een minimale basiskennis van computers en smartphones moet hebben. Dit lijkt niet voor iedere beroep nodig, maar ook een uitvoerende baan heeft vaak een digitale administratie. Ook het solliciteren zelf gaat in principe niet meer op papier. Een e-mail met de juiste opsomming van informatie is nu de meest gebruikte manier.
Sociale media
Sociale media wordt al jaren gebruikt om bijvoorbeeld vacatures te delen. Hiermee wordt een zo groot mogelijk deel van de doelgroep bereikt. Maar tegenwoordig gaat het verder. LinkedIn, het netwerk van professionals, biedt de optie om rechtstreeks te solliciteren op een vacature. Dit gaat zover dat algoritmen bepalen of een vacature wel of niet bij jouw situatie past. Dit geeft aan hoe belangrijk sociale media aan het worden is.
Tijd is geld mentaliteit
De reden dat digitaal solliciteren en sociale media worden gebruikt, is efficiëntie. De tijd van lange gesprekken en assessments is niet meer van deze tijd. Tijd is immers kostbaar. Alles wat de computer over kan nemen kost ons geen tijd meer. Ga je solliciteren anno 2018, dan is het belangrijk dat je je daar bewust van bent. Voeg bijvoorbeeld in je cv de weblinks naar je voorgaande werkgevers toe. Of maak een korte video waarbij je opsomt wie je bent en wat je voor een bedrijf kan betekenen. In enkele minuten kan een recruiter inschatten of je wel of niet de juiste kandidaat bent.
Online informatie
Solliciteren anno 2018 betekent ook dat je online gedrag onder de loep wordt genomen. Meer dan de helft van de bedrijven die personeel zoeken, googelen de namen van kandidaten. Alles wat openbaar over jou te vinden is, ziet een potentiële nieuwe werkgever dus ook van jou. Wees je hiervan bewust. Pas je gedrag op sociale media daar op aan.
Doe onderzoek naar het bedrijf
Juist een bedrijf zelf is ook bezig met de beste manier om vacatures ingevuld te krijgen. Dus gaan zij op zoek naar kandidaten die effectief communiceren over wie ze zijn en wat ze kunnen. Tijd is geld dus geen lange brieven maar bijvoorbeeld een korte video. Zorg dat je voor een sollicitatiegesprek weet wie het bedrijf is en wat men doet. Doe onderzoek en pas daar jou informatie op aan. Bereid kernachtige vragen voor en laat die niet pas in het gesprek naar boven komen.
De wereld om ons heen veranderd. Solliciteren anno 2018 zal daarom niet meer op de traditionele manier gaan. Je online aanwezigheid is belangrijk maar effectief jezelf laten zien, nog meer. Ga je volgend jaar solliciteren, denk dan goed na over deze zaken.