Een van de heikele punten van de startende ondernemer is wanneer je geld kunt gaan vragen voor je dienstverlening.  In de maakindustrie ligt dat wat gemakkelijker dan in de dienstverlening of consultancy hoek.  In de maakindustrie is het product fysiek en de levering objectief. In de dienstverlening en zeker in de consultancy lever je geen fysieke producten en is dat in ieder geval objectief minder duidelijk meetbaar.

De grens waar een goede businessrelatie u als startend  ondernemer in het zadel helpt met goede adviezen, en aan de andere kant, u waarde voor die businessrelatie creëert, is vaak heel onhelder.  En u zult niet de eerste zijn die een relatie blijft adviseren zonder factuur omdat hij of zij u in het begin zo goed geholpen heeft. Trouwens, als iemand veel voor je doet zonder betaling te vragen voelt dat vaak oncomfortabel . Het maakt de relatie ongelijkwaardig. Een te hoge rekening is niet okay. Maar een te lage ook niet.

Ik  vind dat je altijd duidelijke afspraken moet maken en een factuur moet sturen. Tenzij het een duidelijke vriendendienst is  en dat ook zo is afgesproken. Waarom altijd een factuur?  Dat heeft niet alleen te maken met een cash flow in uw richting. Dat heeft met name te maken met de ‘psychologische kant’ van de factuur. Wat niets kost heeft namelijk geen waarde. Het sturen van een factuur heeft daarmee ook te maken met een stukje zelfrespect en een gezond gevoel van eigenwaarde. En dingen doen met als boodschap dat u ‘geen waarde heeft’ zou u denk ik niet moeten willen als ondernemer.

Natuurlijk kan het sturen van een factuur soms schuren. Net zoals het ‘schuurt’ om over huwelijkse voorwaarden te praten als u verliefd bent en grote plannen hebt. Maar als u geen factuur stuurt vanuit de onzekerheid over uw waarde die u hebt dan is dat misschien iets om eens goed over na te denken.

Zorg dan ook dat uw factuur er vanaf het begin waardig uitziet. Zie het ook als een marketinguiting. Het is een deel  van het visitekaartje van uw onderneming.  Wees  op de factuur duidelijk over de concrete afspraken met de klant , de daarop  terug te voeren verrichte activiteiten en de daarvan afgeleide vordering.  Ik weet het. Dat zijn basics. Maar in de banaliteit van alledag wordt het wel eens vergeten. Maar echt, het is belangrijk.

In sommige beroepsgroepen praat men over het honorarium. In dat woord zit nog iets van die trots van de ondernemer op de bewezen diensten aan de klant.  Wellicht dat dit woord honorarium niet bij u past. Maar een factuur voor u zou wel zo moeten voelen.  Stuur hem, ben integer en  wees er trots op.  En doe dat vooral voor u zelf!

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply