Waar heeft u behoefte aan?
U heeft een bedrijf en zoals gebruikelijk zijn zowel u als uw concurrenten op zoek naar jong talent. Voor de meeste functies zult u samen met uw HR-afdeling uitgebreide functieprofielen hebben opgesteld, misschien zelfs met een overzicht van de voornaamste competenties. Vaak kunt u voor de meestvoorkomende functies eigenlijk gewoon wachten tot u een stroom aan reacties krijgt op uw openstaande vacatures. Maar is dat wel genoeg voor u? Denkt u er soms ook aan om niet alleen een reactief, maar juist een áctief werving- en selectiebeleid te voeren? Zeker voor de essentiële functies, of de functies waar u op zoek bent naar jong, creatief groeipotentieel? Leest u dan vooral verder.
Specialistische brainpower op universiteiten
De Nederlandse universiteiten staan niet alleen in ons eigen land, maar ook Europees en in een aantal gevallen zelfs wereldwijd goed aangeschreven. Uiteraard verschilt dit per vakgebied. Er zijn een aantal instituten met terechte wereldfaam en als uw bedrijf opereert op het grensvlak van commercie en toegepaste wetenschap is het alleen maar logisch dat u juist met die instituten contacten aanknoopt. Heeft u een bedrijf waar industriële vormgeving doorslaggevend kan zijn, dan weet u wel dat de talenten die u zoekt, te vinden zijn op de Technische Universiteit te Delft. Werkt u in de biotechnologie en houdt u zich bezig met stamcelonderzoek, dan zal uw aandacht zich vooral richten op de Wageningse Landbouwuniversiteit of het Hubrecht Institute van de Universiteit Utrecht. Voor jong talent met een MBa zult u uw blik richten op Nijenrode University. Kortom, in welk vakgebied u werkzaam bent, u zult door ervaring weten waar voor u de beste specialistische kennis vandaan komt. Maar is dit wel genoeg?
Generalistische kennis en creativiteit van hoog niveau
Natuurlijk heeft u niet alleen behoefte aan specialisten. Ook generalisten, met een creatieve ondernemersgeest zal uw organisatie goed kunnen gebruiken. Ook zij lopen op de Nederlandse universiteiten rond. Doet u dat ook? Bent u aanwezig op banenmarkten? Adverteert u in faculteitsbladen, sponsort u universitaire activiteiten en heeft u goede contacten met studieverenigingen die voor u van belang kunnen zijn. U krijgt een netwerk letterlijk in de schoot geworpen. Maar vlakt u vooral de algemene studentenverenigingen niet uit. Het blijkt, zeker in het geval van de studentencorpora, dat de leden jaren na hun studie nog steeds intensief contact onderhouden. Van dit soort informele netwerken kunt u profiteren. Academisch talent kunt u niet alleen als specialist gebruiken. Het is juist de academische achtergrond, de wetenschappelijke manier van denken waar een organisatie als de uwe van kan profiteren. De Nederlandse universiteiten stimuleren probleemoplossend denken, out-of-the-box-denken en creativiteit. Wie heeft daar geen behoefte aan? En kijkt u bij uw actieve benadering van studenten ook naar interessante buitencurriculaire activiteiten. Die zeggen vaak veel over de persoon in kwestie.
Alleen maar Nederland?
In ons huidige Europa, waar immers vrij verkeer van ingezetenen gewaarbord wordt, doet u uzelf tekort als u alleen kijkt naar Nederlands talent. Over de grens kunt u ook terecht bij de goed bekend staande Universiteit van Leuven. Ook in Duitsland loopt veel potentieel talent rond, bijvoorbeeld op de Universiteit van Heidelberg, of op de Wilhelm Büchner University in Darmstadt.