Al vier lang achtereen is de werkloosheid in Nederland afgenomen door de aantrekkende economie. Nadat in bepaalde branches zoals IT afgelopen jaren al een tekort aan personeel zichtbaar werd, heeft dat zich intussen naar meer sectoren uitgebreid. Groeit jouw onderneming ook zo hard dat je in 2018 op zoek moet naar personeel? Dan kan het nog best lastig zijn om goede mensen te vinden. Doe je voordeel daarom met de volgende vijf tips!

Investeren in startend talent

Het is allereerst belangrijk potentiele medewerkers zo vroeg mogelijk aan je onderneming te binden. Zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden om stagiairs in je bedrijf mee te laten lopen? Veel ondernemers zijn huiverig voor stagiairs omdat ze nog niet zo productief zouden zijn en het bedrijf verlaten zodra ze dit wel worden. Maar het is ook zo dat afgestudeerden vaak na afronding van de studie bij het bedrijf gaan werken waar ze stage hebben gelopen. Voordelen: ze kennen de klanten, producten of diensten en andere medewerkers al. En jij weet bovendien al wat voor iemand je binnenhaalt. Wil je je een vacature extra aantrekkelijk maken, biedt dan tijdens of na een stage extra opleidingsmogelijkheden aan.

Actief via meerdere kanalen zoeken

Ben je juist op zoek naar meer ervaren personeel, bijvoorbeeld voor een managementfunctie binnen je onderneming? Dan kan het lonen om via meerdere kanalen op zoek te gaan naar een passend persoon bij de functie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een executive search bureau. Dergelijke uitbesteding van de werving en selectie heeft als voordeel dat er snel en gericht in een bepaald netwerk gezocht kan worden, als aanvulling op het informeren van je eigen netwerk natuurlijk. Daarnaast kun je zelf actief op zoek gaan naar kandidaten met een passend profiel via LinkedIn en cv’s op vacaturesites. Benader ook mensen die al een baan hebben, want ze kunnen toch geïnteresseerd zijn.

Werven via medewerkers

Hoewel veel ondernemers het lastig vinden sommige taken uit te besteden, kunnen ook andere medewerkers van je onderneming prima betrokken worden bij het zoeken naar nieuw personeel. Medewerkers zullen werkzoekenden of andere geïnteresseerden in hun netwerk graag aan een (andere) baan helpen. Deze manier van zoeken heeft als groot voordeel dat medewerkers een potentiële kandidaat veel meer informatie kunnen geven dan een vacature. Ze weten immers vaak goed wat een functie inhoudt, maar kunnen ook veel vertellen over de collega’s, de werksfeer en het organisatietype. Tip: Een wervingsbonus kan mensen prikkelen om actief bezig te laten zijn met de werving.

De gegevens van sollicitanten bewaren

Groeit je onderneming zo snel dat er mogelijk binnen korte tijd meerdere mensen voor een bepaalde functie gezocht zullen moeten worden? Start dan niet elke keer een geheel nieuw vacaturetraject op, maar vraag of je de gegevens van sollicitanten ook bij afwijzing mag bewaren, en de personen later nog eens mag benaderen. Dit is vooral handig als er meerdere goede kandidaten waren, en je al tijdens een sollicitatiegesprek hebt kunnen beoordelen of ze ook echt geschikt zijn.

Pas de vacature aan voor een andere doelgroep

Als je echt helemaal geen geschikte kandidaat hebt kunnen vinden, kan het nog wel eens helpen de functieomschrijving aan te passen. Zo kun je zoeken binnen een andere doelgroep. Ben je bijvoorbeeld erg kritisch geweest in de gestelde eisen op het gebied van opleidingsrichting of -niveau? Personen met een andere of lagere opleiding maar wel veel werkervaring kunnen net zo goed geschikt zijn.

Bij het werven van de beste mensen voor een bepaalde functie is het vooral van belang dat je creatief te werk gaat. Daarnaast moet je als ondernemer ook op personeelsgebied echt vooruit kijken en bijtijds schakelen. Ga dus niet pas op zoek naar nieuw personeel als de nood echt hoog is. Dit leidt namelijk vaker dan eens tot een minder nauwkeurige selectie!

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply