Iedere ondernemer weet wat de waan van de dag is. Gedurende de werkdag ben je steeds met de details bezig. Het valt niet mee om af en toe eens stil te staan en na te denken over de grote lijnen. De ene persoon is daar beter in dan de ander. Het vraagt om veel zelfkennis om eerlijk over jezelf en je handelen te oordelen. En dit is af en toe nodig om te weten of je nog wel op de goede weg bent. De mening van een outsider kan dan waardevol zijn.

Mening van jezelf

Soms bereik je het punt dat je gaat nadenken over de toekomst van jezelf en je bedrijf. Dit kan zijn omdat het bedrijfsresultaat niet meer volgens het gewenste doel is. Maar het kan ook zijn dat je niet meer leuk vindt wat je iedere dag doet. Weet jij nog waar je het allemaal voor doet? Wat je dan moet realiseren is wat de doelstelling van de onderneming is. Vervolgens kun je beoordelen of de dagelijkse werkzaamheden daar nog wel aan bijdragen. Het is dan belangrijk dat je nuchter over de zaken na kunt denken. Meestal kom je erachter dat je zelf veel te veel betrokken bent bij de details. Daarom kun je niet meer verder kijken dan het werk wat uitgevoerd moet worden.

Mening van je team

Wanneer je het punt bereikt dat je weet dat het anders moet, maar je weet niet hoe, dan is het team om je heen belangrijk. Neem eens de tijd om met elkaar na te denken over het reilen en zeilen van de onderneming. Wat is ieders mening over de verschillende processen? En wat vindt iedereen van de werkdruk, de doelstellingen en het resultaat? Het kan bijna niet anders of je komt tot andere inzichten dan wanneer je alles voor jezelf houdt. Dit kan zeer verhelderend werken. Toch werken je medewerkers binnen dezelfde kaders als jijzelf. Want je werkt allemaal in dezelfde omgeving met dezelfde eigenschappen. De mening van een outsider is dan nog niet zo gek.

Mening van een outsider

Iemand van buiten de organisatie heeft meestal minder kennis van het werk dat jullie doen. Ook de werkwijze is diegene vaak niet bekend. Maar is dat een nadeel? De mening van een outsider is juist niet gebonden aan jullie kaders. Wellicht heeft diegene bij andere bedrijven gezien hoe het anders kan. Daarnaast heeft een buitenstaander vrijwel geen belang bij het bedrijfsresultaat. Dus zal de drang naar winst niet in de weg staan om nieuwe ideeën te introduceren. Juist wanneer je niet over de details van je opdrachten kunt kijken, is dit cruciaal. Iemand die jou laat zien wat er mogelijk is, wanneer je even over je huidige bedrijfsvorm heen kijkt.

Periodiek afspreken

De mening van een outsider is dus een goede manier om verder te komen. Maar dan moet je wel een klik met de betreffende sparringpartner hebben. Daarbij moet diegene een brede algemene kennis hebben, want hij moet wel wat bijdragen aan jouw gedachtengang. Vind je een dergelijke persoon? Spreek dan periodiek met elkaar af. Zo kun je bijvoorbeeld halfjaarlijks horen hoe men je bedrijf van buitenaf ziet ontwikkelen. Daarbij leer je zelf over de gang van zaken buiten je bedrijf. En je ontwikkelt een zogenaamde helicopterview, door af en toe eens zonder details naar je onderneming te kijken.

De mening van een outsider is waardevol voor iedere ondernemer. Het helpt je om je onderneming te ontwikkelen. Daarbij kun je bijsturen wanneer de werkzaamheden niet meer bijdragen aan het bedrijfsresultaat.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply