Image default
Uncategorized

Welke fouten moet je vermijden als je gaat pitchen voor je bedrijf?

Opdrachten komen je niet altijd aanwaaien als ondernemer. Soms moet je daar wat voor doen om ze binnen te halen. Bijvoorbeeld het houden van een pitch bij een potentiële klant. Dat is vaak een spannend presentatiemomentje, waarbij de kans vrij groot is dat je de opdracht niet krijgt en je tijd eigenlijk een beetje verspild is. Toch is dit soms de geijkte weg en kun je weinig anders dan er naar voegen. Maar als je dan toch gaat pitchen, wat moet je dan vooral níet doen? Of met andere woorden: welke fouten moet je vermijden als gaat pitchen voor je bedrijf?

Slecht voorbereid zijn

Wellicht de grootste fout die je kunt maken, is om slecht voorbereid je pitch in te gaan. Iedereen heeft het recht om zenuwachtig en een beetje onzeker te zijn, maar er is een verschil tussen dat en staan schutteren omdat je je niet goed voorbereid hebt. Dan val je geheid door de mand. Is het niet tijdens de pitch zelf, dan is het wel bij het beantwoorden van vragen achteraf. Neem je pitch serieus en ga hem tot in de puntjes voorbereid aan.

Niet oefenen vóór het pitchen voor je bedrijf

Jouw pitch is jouw enige moment om jezelf te presenteren. Dan moet je shinen. Het kan bepaald geen kwaad om van tevoren al gecheckt te hebben of jouw pitch goed genoeg in elkaar zit. Probeer hem daarom eerst uit op anderen om hun reacties te polsen en gebruik te maken van hun feedback. Dan heb je bovendien meteen je tekst geoefend.

Arrogant overkomen

Het tegenovergestelde van onzekerheid uitstralen is arrogant overkomen. Voor sommige mensen is dat een soort copingstrategie om hun onzekerheid te bedekken, voor anderen is het gewoon hoe ze in het leven staan. Linksom of rechtsom maak je er geen goede beurt mee. Jouw (potentiële) klant wil zich gerespecteerd voelen en er is ook nog zoiets als de gun-factor, en die heb je zeker niet als je arrogant gaat doen.

Welke fouten moet je vermijden als je gaat pitchen voor je bedrijf?

Geen sterke opener hebben

Onderschat niet het belang van een sterke opening voor je pitch. Je wilt je publiek vanaf het eerste moment boeien door van start te gaan met een krachtige, boeiende openingszin die meteen de aandacht trekt. Daardoor wek je interesse en zuig je ze meteen in je presentatie, omdat ze graag willen horen hoe het verder gaat. Doe je dat niet, dan heb je eigenlijk een valse start en moet je maar hopen dat het daarna alsnog lukt om dezelfde mate van interesse op te wekken.

Je publiek verkeerd inschatten

Natuurlijk ben jij een expert in jouw vak. Daarom sta je daar ook te pitchen, omdat je iets te verkopen hebt wat jouw potentiële klant nodig heeft. Het is belangrijk om te beseffen dat die klant expertise in huis probeert te halen die hij zelf niet bezit. Het heeft dan ook geen zin om je pitch vol te stoppen met vakjargon en ervan uit te gaan dat de klant helemaal thuis is in hetgeen jij te vertellen hebt. Schat dus je publiek niet verkeerd in, want anders is de kans groot dat je ze gaat vervelen en kwijtraakt.

Negeren van je concurrentie bij het pitchen voor je bedrijf

Je mag ervan uitgaan dat jij niet de enige pint die een pitch komt houden. Anders had je waarschijnlijk geen pitch hoeven te houden en had je de opdracht wel direct gekregen. Er is dus concurrentie, en het is belangrijk om dat niet te negeren. Dat betekent dat je duidelijk moet maken hoe jouw bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie. Daarvoor kan het geen kwaad om een beeld te hebben van je concurrenten.

Te lang doorgaan

Tijdens het pitchen voor je bedrijf is het natuurlijk van belang om een gedegen verhaal te houden waarmee je jezelf en je diensten zo goed mogelijk verkoopt. Maar overdrijf het ook niet. De aandachtsspanne van mensen is maar beperkt, zeker als ze naar meer pitches moeten luisteren. Als je te lang doorgaat, ga je mensen vervelen. Dat levert minpunten op die onder de streep ertoe kunnen leiden dat je de opdracht niet krijgt.

Geen duidelijke call-to-action

Het kan misschien voor jou totaal voor de hand liggend zijn wat je van een potentiële klant verwacht als diens interesse opgewekt is door jouw pitch, maar toch loont het om dat te benadrukken aan het eind in de vorm van een duidelijke call-to-action. Zo kom je proactief over en strek je direct de hand uit naar je publiek om de samenwerking aan te gaan. Doe je dat niet, dan kan er toch een stukje enthousiasme of zelfs duidelijk ontbreken dat in jouw nadeel gaat werken.

Het blijft spannend om te pitchen voor je bedrijf. Er staat wat op het spel, en dat moet je het vuur geven om er het beste van te maken. Als je je pitch ongemoeid aangaat, zal ongetwijfeld doorschijnen dat de echte wil en interesse aan jouw zijde ontbreekt. En dan maak je gewoon een slechte beurt met je pitch.

Related posts

Extravert versus introvert, doe er je voordeel mee

Mathijs

Wagenparkbeheer

Danny

Hoe kun je veel grote data versturen?

Dion

Leave a Comment