Het is de droom van elke winkelier: van een klein winkeltje ergens verscholen naar een grote winkel in de winkelstraat groeien. De meeste grote winkels zijn begonnen met een winkeltje met een beperkt assortiment, tot de vraag naar die producten begon te stijgen. Als je die kans krijgt, is het fantastisch als je mee kan groeien naar een groter winkelpand en een groter assortiment. Vanaf dat moment kan je pas echt uitpakken om van jouw winkel de eyecatcher van de winkelstraat te maken. In dit artikel geven we je een aantal tips hoe je dit het beste kunt aanpakken.
1. Laat de etalage het werk doen
Ken je nog die tijd dat de winkels op zondag gesloten waren? Hield dat je tegen om alsnog door de winkelstraat te lopen? Zeker niet! We gebruiken niet voor niets de uitdrukking ‘Windowshoppen’. Aan een etalage van de winkel kun je zien wat voor winkel het is en wat voor assortiment er is. Het is de perfecte manier om klanten te trekken. Het voordeel van een etalage is dat je de ruimte hebt om ermee te spelen. Kijk eens hoe winkels het in het buitenland doen. Niets is te gek, zolang je het maar wel binnen de stijl van jouw winkel houdt.
2. Bedenk leuke acties
Iedereen is gek op korting en sale. Maak daar ook vooral gebruik van. Je kan onder andere acties uitzetten op sociale media. Hiermee zorg je voor een groot bereik en bovendien stimuleer je klanten om jouw producten te delen op de kanalen. Dat is ook nog eens een goede manier van promotie. Vooral de ‘tag en win’ acties zijn tijdloos, omdat ze keer op keer succesvol zijn. Je hoeft je geen zorgen te maken over het risico om de resultaten van de acties uit het oog te verliezen of niet meer bij te houden. Met behulp van winkelautomatisering kun jij altijd inzien welke acties het goed deden en welke producten meer aandacht nodig hebben.
3. Zorg voor een overzicht
Hoe groter een winkel wordt, hoe groter de kans op chaos wordt. Het is belangrijk om altijd en overal het overzicht te houden. Dat kun je onder andere doen door een goed kassasysteem voor jouw winkel te kopen. Hiermee kun je niet alleen het artikelbeheer regelen, maar ook alle leuke acties van de vorige alinea in verwerken. Ook in de detailhandel is een kassasysteem onmisbaar. Alle ideeën die je hebt om van jouw winkel een keten te maken, kun je mogelijk maken door het op te slaan in een systeem. Op die manier is groeien tot een winkelketen nog makkelijker.
4. Kies de juiste muziek
Muziek draagt bij aan een positieve winkelbeleving. Sommige winkels nemen dit iets te serieus en draaien muziek alsof je in een nachtclub staat. Dit jaagt klanten uiteindelijk weg. Je wilt rustig een product bekijken en vasthouden zonder gedreun te horen. Je kan daarom kiezen om een radiozender op te zetten waar afwisselende muziek wordt gedraaid of cd’s op te zetten naar jouw keuze. Zo maak je de winkelervaring ook nog eens persoonlijker door jouw muzieksmaak met klanten te delen.