Iedere ondernemer is werkzaam in zijn eigen vakgebied. Afhankelijk van je core-business kan er sprake zijn van veel of weinig concurrentie. Daarnaast is voor iedere ondernemer de hoeveelheid benodigde vakkennis verschillend. Maar voor veel bedrijven geldt dat specialiseren als ondernemer belangrijk is. Dit kan veel meer werk opleveren of juist beter betaald werk. Maar wat is specialiseren, en hoe kun je dit doen? In dit artikel vertellen we er meer over en geven je 5 aanbevelingen.

Specialiseren als ondernemer

Hoe ondernemender je als ondernemer bent hoe vaker je kansen voor je bedrijf zult zien. Om een kans te benutten kan het zijn dat je geld moet investeren in duur materieel of personeel. Maar het kan ook zijn dat je een keuze maakt in je werkzaamheden. Je kunt je specialiseren als ondernemer in het aspect van je werk, wat het meest opbrengt. Of wat minstens even belangrijk is, meer focussen op dat wat je leuk vindt. Specialist zijn betekent wel dat je voor je opdrachtgevers het vraagstuk oplost. Je moet bij wijze van de best in het vak zijn, die altijd alles oplost.

1. Kies een richting

Als je je gaat specialiseren is het belangrijk dat je weet waarin. Dit klinkt logisch maar het houdt in dat je een richting gaat kiezen. En deze richting moet wel bestaan uit werkzaamheden waar je geld aan kunt verdienen. Succesvol zijn is doen wat je leuk vindt, maar er moet wel genoeg werk voor zijn.

2. Bepaal je doel

Het is belangrijk dat je daarom een doel bepaald. Hoeveel tijd heb je nodig om te specialiseren? En wat moet de minimale uitkomst zijn? Wat gaat het kosten en wat moet het opleveren? Denk er daarbij aan dat specialiseren vaak meer betekent dan alleen bepaald werk doen. Het is vaak aan te raden om een opleiding te gaan volgen want je moet er namelijk zoveel mogelijk van weten.

3. Volg een opleiding

Als specialist ben je voor je opdrachtgever de oplossing. Jij lost namelijk zijn vraagstuk van begin tot eind op. Daarbij moet je vrijwel altijd ook over theoretische kennis beschikken. Ga daarom een opleiding volgen die specialiseren als ondernemer geloofwaardig maakt. Veel opleidingen zijn in deeltijd mogelijk. Een diploma is voor een specialist een middel om, naast de resultaten van zijn werk, te laten zien dat hij geloofwaardig is.

4. Alleen opdrachten gericht op het doel

Als je een keuze hebt gemaakt om je te specialiseren als ondernemer, moet je hier direct aan beginnen. De opdrachten die je aanneemt moeten zoveel mogelijk gericht zijn op het door jouw gestelde doel. Uiteraard kun je ander werk aannemen als je niet direct genoeg werk voor je specialisatie kunt krijgen. Maar de focus moet op je eigen doel liggen.

5. Promoot je bedrijf als specialist

Wanneer je je hebt gespecialiseerd in je vakgebied, is het belangrijk dat je opdrachtgevers dit weten. En dan niet alleen bestaande klanten maar ook potentiële klanten. Want je specialiseren als ondernemer kost tijd en moeite. Daarom is het belangrijk dat het ook daadwerkelijk (goed betaald) werk gaat opleveren. Promoot je bedrijf daarom als specialist in je vakgebied.

Succesvol zijn als ondernemer betekent vaak meer dan ‘gewoon’ je werk doen. Zeker wanneer je een markt bediend met veel concurrentie is specialiseren een goede stap. Zorg dat je de beste in je vakgebied bent. Hiermee kun je je onderscheiden t.o.v. je concurrentie.

Share.

About Author

Met mijn bedrijf, Sparringpartner Stout, help ik kleine ondernemingen met het structureren en optimaliseren van de onderneming. Dit onder het motto: "Jij de inhoud, ik de randzaken". Ik word blij van het resultaat van een verandering, waarbij de ondernemer nauwelijks meer tijd hoeft te stoppen in randzaken.

Leave A Reply