Image default
Marketing

5 redenen om te focussen op lokale marketingstrategieën voor jouw winkel

In een tijdperk waarin online shopping dominant is geworden, raak je als lokale winkel gemakkelijk ondergesneeuwd door grote online retailers. En dat is natuurlijk erg jammer en zorgwekkend. Menig winkel heeft al de deuren moeten sluiten door teruglopende verkopen als gevolg van online concurrentie. Betekent dat dat lokale winkels helemaal geen kans hebben om te gedijen? Integendeel, maar dan moet je wel creatief zijn en voor de juiste marketingstrategie kiezen. Door te focussen op lokale marketingstrategieën kun je je aanwezigheid lokaal versterken en langs die weg een loyale klantenkring opbouwen. We bespreken een aantal goede redenen waarom het investeren in lokale marketing een slimme en misschien wel onmisbare zet is voor jouw winkel.

Band opbouwen met jouw gemeenschap met lokale marketingstrategieën

Verbinding maken met de gemeenschap waar je doelgroep toe behoort is een belangrijke reden om te investeren in lokale marketing. Dit is een instrument om een sterke band op te bouwen met jouw gemeenschap. Maar hoe kun je die banden aanhalen? Bijvoorbeeld door deel te nemen aan lokale evenementen en plaatselijke verenigingen te stimuleren, maar zeker ook door samen te werken met andere lokale bedrijven. Zo maak je jezelf zichtbaar en word je uiteindelijk hopelijk een integraal onderdeel van de gemeenschap. Dit versterkt niet alleen de loyaliteit van bestaande klanten, maar trekt ook nieuwe klanten aan die speciale waarde hechten aan lokale betrokkenheid.

Voor de persoonlijke benadering gaan

Als er één ding is waar online winkels minder goed in zijn, dan is het de persoonlijke benadering. Dit omdat het directe contact met de klant ontbreekt. Jij hebt die mogelijkheid wel als fysieke, lokale winkel. De kans is er om klanten op een individuele basis benaderen, hun behoeften te begrijpen en ze gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. Daarmee zorg je voor een gevoel van waardering en zorg je ervoor dat klanten zich speciaal voelen. Dat maakt dat ze eerder geneigd zijn om terug te komen naar je winkel, en dat is wat je in een lokale gemeenschap waar de doelgroep vaak beperkt is van omvang vooral wilt bereiken.

5 redenen om te focussen op lokale marketingstrategieën voor jouw winkel

Gebruikmaken van mond-tot-mondreclame

In een gemeenschap praten mensen, en dat biedt kansen voor jou. Zeker waar het om lokale klanten gaat, vertrouwt men vaak op aanbevelingen van vrienden, familie en buren bij het kiezen van een winkel of ander bedrijf. Door positieve ervaringen te bieden aan je klanten en ze consequent tevreden te stellen, stimuleer je het op gang komen van positieve mond-tot-mondreclame over jouw winkel, en dat is een krachtig marketinginstrument. Tevreden klanten bevelen jouw winkel aan aan anderen, waardoor je klantenbestand op organische wijze groeit.

Lokale SEO inzetten

Lokale marketing is niet per se allemaal offline. Het gigantische bereik dat het internet in potentie biedt lijkt misschien niet aan te sluiten bij de manier waarop jij je doelgroep probeert te bereiken, maar dat doet het juist wel als je er goed gebruik van maakt. Zeker met de opkomst van mobiele zoekopdrachten, wordt lokale SEO steeds belangrijker voor winkels. Je kunt het geografische terrein waarbinnen je online adverteert afbakenen en alleen de mensen bereiken die ook daadwerkelijk in de buurt zijn. Ook dat is een manier om in het bewustzijn van je doelgroep te komen.

Duurzame groei verwezenlijken door lokale marketingstrategieën

Als je echt investeert in lokale marketingstrategieën en je doelgroep weet te vinden en te behouden, leg je daarmee de basis voor duurzame groei op de lange termijn. Je bouwt immers een sterke reputatie op binnen de gemeenschap. Die zorgt er niet alleen voor dat mensen positief over jouw winkel praten met anderen in de gemeenschap, maar ook dat er al een basis van loyaliteit bestaat op het moment dat er nieuwe concurrenten op de markt komen. De kans is groot dat jouw loyale klanten je ook dan niet in de steek zullen laten, omdat ze precies weten wat ze aan je hebben.

Lokale marketingstrategieën zijn voor winkels de sleutel om je onderscheiden in een competitieve markt die steeds meer gedomineerd wordt door online verkopen. Het is zaak om te investeren in lokale betrokkenheid, wat je doet door klantrelaties hoog op de prioriteitenlijst te zetten. Daarnaast blijft je online zichtbaarheid belangrijk, maar alleen daar waar het ertoe doet. Als je dit alles bij elkaar goed en consequent aanpakt, kun je alsnog jouw winkel laten bloeien in jouw lokale gemeenschap ondanks de veranderende tijden. Wat overigens niet wil zeggen dat je niet met je tijd mee moet gaan, want anders zet je jezelf alsnog uiteindelijk buitenspel.

Related posts

4 goede redenen om SEO voor je website uit te besteden

Danny Bijl

Nederland geeft steeds meer uit aan R&D, hoe zit dat?

Mathijs

Het succesvol lanceren van een product of dienst

Dagmar

Leave a Comment