Hoe lanceer je op een succesvolle manier een product of dienst? Dat doe je door eerst te bepalen wanneer het voor jou daadwerkelijk succesvol is. Wil je bijvoorbeeld een X aantal producten verkopen, X bereik generen voor de dienst of de naamsbekendheid van het merk vergroten? Dan is het handig om een SMART doel te formuleren, zodat het succes ook meetbaar, realistisch en tijdsgebonden is. Dat maakt het makkelijker om te zeggen wanneer het doel is behaald. In dit artikel handige tips en tricks op een rij om een product of dienst succesvol te lanceren. Waar moet je aan denken?
Formuleer een concreet doel
In de intro van dit artikel werd al beschreven dat het een aanrader is om een doelstelling te formuleren en concreet te maken wanneer met succes het doel is bereikt. Zo is het meetbaar en kan er gerichter naar deze mijlpaal worden toegeleefd.
Maak de (potentiële) klant nieuwsgierig
Door de potentiële klant te triggeren met on- en offline content, maak je nieuwsgierig en ben je steeds vaker top of mind. Je maakt de klant bewust van het product of de dienst die gelanceerd zal worden. Door deze nieuwsgierigheid aan te wakkeren, is de kans groter dat de interesse zodanig wordt gewekt dat de klant over gaat tot een actie. De boodschap regelmatig onder de aandacht van de klant brengen heeft effect; de kracht van herhaling zorgt relatief sneller voor een succesvolle lancering.
Kansen voor een succesvolle lancering
Genereer on- en offline bereik om de lancering niet alleen aan te kondigen, maar ook achteraf te delen met de doelgroep. Zo hou je de doelgroep betrokken bij de activiteiten van de onderneming, maar ook bij het nieuwe product of de zojuist gelanceerde dienst. Ook is het erg leuk om perspakketten uit te sturen naar relevante influencers of een lanceringsfeest te organiseren om deze mijlpaal te vieren.
Stuur een persbericht uit
Bij een lanceringsmoment hoort niet alleen online bereik en een feestelijk moment, maar een persbericht kan ook bijdragen aan het succes. Lanceer je bijvoorbeeld een uniek product of dienst, dan kan on- en offline pers geïnteresseerd zijn en hier aandacht aan besteden. Op deze manier creëer je PR-kansen waardoor jouw product of dienst bij nog meer mensen wordt gepresenteerd. Schrijf daarom een pakkend persbericht (de onderwerpregel is bepalend voor het openen) en stuur het uit naar relevante media en influencers die jouw potentiële klant kunnen bereiken. Personaliseren van het bericht is een must om op te vallen!
Practise what you preach!
Door de kwaliteit van een product of dienst te optimaliseren en jouw boodschap waar te maken, werk je mee aan jouw eigen succes! Maak waar wat je toezegt en overtref de verwachtingen van de klant. Op deze manier zorg je voor relatief meer tevredenheid onder de klanten waardoor je bijvoorbeeld herhalingsaankopen stimuleert en mond-tot-mondreclame genereert. Tevreden klanten delen graag positieve ervaringen en dit is de goedkoopste manier van marketing!