Image default
Personeel

Stoelmassage voor medewerkers: waarom is dat een goed idee?

In een wereld waar stress op de werkvloer een veelvoorkomend probleem is, moet het je als werkgever er eigenlijk aan gelegen zijn voortdurend op zoek te blijven naar manieren om het welzijn van je medewerkers te verbeteren. Dat kan op verschillende manieren die je vooral naast elkaar moet inzetten. Een van de middelen die je kunt inzetten, is stoelmassage voor medewerkers. Deze vorm van massage wordt op een speciale massagestoel uitgevoerd door een professional en duurt vaak tien minuten. Dat neemt dus niet al te veel tijd weg van het werk, en het biedt verschillende voordelen voor zowel medewerkers als werkgevers. In dit artikel leggen we daarom uit waarom stoelmassage voor medewerkers een goed idee is.

Stressverlichting

Denk je aan massage, dan denk je vaak aan ontspanning. Dat is ook het doel van een stoelmassage. Maar wellicht vraag je je af waarom dat dan onder werktijd moet gebeuren. Dit is immers niet de tijd voor ontspanning. Maar werk zorgt natuurlijk ook voor stress die zich kan vertalen in vastzittende spieren in met name de nek en de schouders. Tijdens een stoelmassage maakt de masseur spieren los en wordt de bloedcirculatie verbeterd, waardoor medewerkers zich meer ontspannen gaan voelen. Zo kan stoelmassage helpen om stress te verminderen bij medewerkers, waardoor hun welzijn verbetert.

Fysieke klachten verlichten met stoelmassage

Werk levert niet alleen stress op, maar kan ook voor fysieke klachten zorgen als gevolg van de werkhouding. Ook dat zijn klachten die vaak de nek en de schouders betreffen. Maar er kunnen ook rugklachten ontstaan door een verkeerde werkhouding. Die werkhouding is vaak iets wat elke dag terugkeert, terwijl dat bij stress niet altijd het geval hoeft te zijn. Om de kans op ziekteverzuim als gevolg van deze fysieke klachten te verkleinen, is het nuttig als medewerkers zich tijdens het werk kunnen laten masseren, zodat hun spieren weer tot ontspanning gebracht kunnen worden.

Stoelmassage voor medewerkers: waarom is dat een goed idee?

Verbeterde productiviteit door stoelmassage voor medewerkers

Stress kan dus gereduceerd met behulp van stoelmassage voor medewerkers. Net als de kans op ziekteverzuim als gevolg van fysieke klachten die door de werkhouding veroorzaakt worden. Maar fysieke ongemakken die door een van deze twee oorzaken ontstaan, kunnen ook erg afleiden van het werk en de concentratie flink in de weg zitten. Dat gaan ten koste van de productiviteit, en dat wil je natuurlijk niet als werkgever. Een investering van tien minuten voor een stoelmassage kan ervoor zorgen dat men daarna weer een stuk productiever kan zijn. Dan staan die tien minuten niet in verhouding tot de tijd én productiviteit die verloren gaat door een verlies van concentratie tijdens het werk.

Welzijn, betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers verbeteren

Goed werkgeverschap is een waardevolle zaak. Zeker in deze tijd waarin bedrijven moeten strijden om de gunst van personeel, dat vaak de banen voor het uitkiezen heeft. Dan is het extra belangrijk dat je als bedrijf of organisatie laat zien dat je geeft om het welzijn van je personeel. Als je dat onder ander door middel van het aanbieden van stoelmassages kunt tonen aan je medewerkers, werk je daarmee meteen aan het verhogen van de tevredenheid van personeel over de plaats waar ze werken. Niet alleen dat, een tevreden personeelslid voelt zich vaak ook meer betrokken bij het bedrijf of de organisatie. Een betrokken medewerker is vaak ook een goede ambassadeur voor de zaak. Hij of zij is een uithangbord dat kan helpen om anderen te interesseren om bij jou te komen werken. Dit omdat verhalen over goed werkgeverschap mensen nu eenmaal over de streep kunnen trekken. Ook in deze zin is het dus een strategisch goede keuze om stoelmassages voor medewerkers te implementeren.

Het implementeren van stoelmassage op de werkvloer kan dus een goede keuze zijn. Maar het is natuurlijk niet gratis. Wie gaat er dan voor betalen? Dat ligt er een beetje aan op wiens initiatief het gebeurt. Als het jouw initiatief als werkgever is als onderdeel van een welzijnsprogramma voor werknemers, dan is redelijk vanzelfsprekend dat het bedrijf de kosten betaalt. Dat is bovendien een goede investering in het welzijn en de tevredenheid van je medewerkers, en maakt je een extra aantrekkelijke werkgever. Maar het kan natuurlijk ook een initiatief zijn dat juist vanaf de werkvloer komt. In dat geval hoopt men op medewerking van het bedrijf. Die medewerking is tweeledig: enerzijds het toestaan van die stoelmassages op de werkvloer, anderzijds een bijdrage in de kosten. In dit geval kun je werknemers voorstellen om de kosten te delen.  Dit kan in de vorm zijn van een eenmalige vergoeding of een periodieke bijdrage via looninhouding.

Related posts

3 tips voor een gezonde werkplek.

Danny

Pesten op de werkvloer, hoe ga je ermee om?

Dion

Nieuwe medewerkers inwerken: zo doe je dat

Danny

Leave a Comment