Image default
Marketing

Lokaal online marketing inzetten: handige tips op een rij

Wil je graag de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw onderneming vergroten? Wil je de naamsbekendheid van het bedrijf verbeteren en nieuwe klanten vinden, maar hen ook aan jouw onderneming binden? Lokaal online marketing inzetten kan de manier zijn om deze marketingdoelen te realiseren. Succesvolle campagnes bedenken doe je niet even tussendoor, daar moet je tijd en ruimte voor vrijmaken zodat je mooie lanceringen kunt realiseren. Maar voordat je lokaal online marketing gaat inzetten, is het belangrijk om de juiste doelstellingen te formuleren. Wat wil je precies bereiken, wie is jouw doelgroep en welke boodschap wil je communiceren? Vervolgens kan je onderstaande tips toepassen om van jouw lokale online marketing een succes te maken. Lees je mee hoe je de tips kunt benutten voor jouw onderneming?

Marketingdoelstellingen formuleren

Lokaal online marketing inzetten is een erg mooi streven. Maar voordat we daarmee aan de slag gaan, is het belangrijk om helder te hebben welke doelstellingen op het gebied van marketing je wilt bereiken met deze activiteiten. Wil je bijvoorbeeld de naamsbekendheid vergroten of werken aan jouw bereik? Wil je meer nieuwe klanten verwelkomen of de omzet verhogen? Wil je specifiek een product of dienst onder de aandacht brengen voor bijvoorbeeld een lancering of wil je jouw gehele onderneming in de spotlights zetten door middel van passende campagnes? Bedenk allereerst wat jouw doel is en welke boodschap je via marketingactiviteiten onder de aandacht wilt brengen.

Wie is de doelgroep en hoe ziet jouw klant eruit?

Door te bepalen wie jouw doelgroep is, kan je jouw boodschap via de marketingactiviteiten nog beter aan laten sluiten op jouw potentiële klanten. Dit doe je door de communicatiestijl (o.a. tone of voice) af te stemmen op jouw doelgroep. Spreek je de klant zakelijk aan of mag het ook vriendelijk en toegankelijk? Gebruik je vrouwelijke kleuren of bestaat het klantenbestand voornamelijk uit mannen? Dan benut je vaak andere kansen op het gebied van vormgeving en tekst, je maakt keuzes op basis van jouw potentiële klanten zodat je hen kunt enthousiasmeren, triggeren, amuseren, inspireren of informeren. Het doel van jouw marketinguitingen is essentieel om het succes van de campagne te bepalen.

Welke vorm van marketing sluit aan bij jouw doelstellingen?


Als je jouw doelstellingen hebt gedefinieerd, is het belangrijk om te kiezen welke marketinguitingen het beste aansluiten om het doel te kunnen bereiken. Kies je voor online of offline marketingactiviteiten? Zou crosspromotie (waarbij zowel on- als offline uitingen elkaar versterken) ook tot de mogelijkheden behoren? Daarnaast kan je kiezen tussen nationale en lokale acties. Hoe specifieker de campagne, hoe doelgerichter je de klanten kunt benaderen. Je kunt nog beter op hen filteren, waardoor de kans groter is dat jouw boodschap indruk op hen maakt. Lokale marketingactiviteiten zijn bijvoorbeeld het adverteren in de krant of op posters op straat. Ook kan je lokale online marketing inzetten om jouw klant te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van SEO en SEA. SEO betekent dat je jouw online vindbaarheid optimaliseert voor zoekmachines, bijvoorbeeld door het toepassen van de juiste zoektermen in content die je creëert. Dit kan onder andere bij teksten op de websites of bij productomschrijvingen in de webshop. Daarnaast kan je actief online adverteren, waardoor je klanten kunt aantrekken naar jouw onderneming. Online marketing is landelijk toepasbaar, maar ook voor regio’s. Denk aan het inzetten van campagnes voor online marketing Nijmegen tot aan Amsterdam en de omgeving van Groningen; alles is mogelijk als je maar weet wat voor (online) marketingdoel je wilt bereiken. Je kunt het!

Maak jouw boodschap concreet

Bij het inzetten van online en offline marketingactiviteiten, is het minstens zo belangrijk om te weten welke boodschap je graag zou willen overbrengen om de doelgroep nieuwsgierig te maken naar jouw onderneming. Wil je hen meer vertellen over jouw producten of wil je hen kennis laten maken met jouw diensten? Zou je graag willen dat zij het assortiment beter leren kennen of jouw bedrijf herkennen zodat je weer top-of-mind bent? Dit zijn allerlei steuntjes om te overwegen welke boodschap bij de lokale online campagne past die je graag zou willen inzetten om jouw doelgroep te overtuigen. Marketing is een heel mooi vakgebied waar je uiteenlopende keuzes kunt maken en waar je vooral moet proberen zodat je ervan kunt leren. Ben je starter? Ontdek dan deze blog met handige tips waarin marketing voor startende ondernemers centraal staat. Leer onder andere van deze  gemiste kansen op het gebied van online marketing. Door te doen ontdek je nog beter wat de mogelijkheden zijn, maar vraag gerust een expert om je te ondersteunen zodat je nog beter jouw potentiële klanten aan jouw bedrijf kunt binden.  Sell the story, not the book!

Related posts

Spaaracties: op welke manier kan je klant sparen?

Danny

5 redenen om een online marketing bureau in te huren

Danny Bijl

De koffiebeker is de marketingtool van vandaag en morgen!

Scott van Ede

Leave a Comment