De nieuwsbrief schrijven, opmaken, inplannen en uitsturen is een grote taak. Het klinkt zo gemakkelijk om ‘even’ de mailing te verzenden, maar er zit veel tijd in achter de schermen om een nieuwsbrief te optimaliseren. Denk aan het bedenken welke content erin verwerkt zal worden, wat de boodschap zal zijn, maar nog belangrijker: wat het doel moet worden van de mailing. Wanneer het doel niet concreet is, kan er wel een nieuwsbrief worden verzonden, maar dan kan de uitkomst ook alle kanten op gaan. Begin daarom met het formuleren van een (SMART) doelstelling en koppel deze aan de nieuwsbrief, dan kan het optimaliseren beginnen!

De nieuwsbrief verbeteren door te personaliseren

Wanneer in de aanhef jouw naam staat, voel je je sneller aangesproken om te lezen wat er staat. Het openen van een bericht gebeurt in deze situatie dan ook eenmaal sneller. Je bent immers getriggerd en nieuwsgierig geworden naar de boodschap! Personaliseren wordt steeds vaker toegepast, omdat het eenvoudig in het systeem kan worden verwerkt. Het is vooral belangrijk dat je daarom bij het inschrijven voor de nieuwsbrief niet alleen het e-mailadres verzamelt, maar ook andere gegevens waaronder de naam. Dan kan je deze tip goed toepassen en in gang zetten. Personaliseer bijvoorbeeld in de onderwerpregel, in de aanhef of bij een knop waar conversie gegenereerd kan worden.

Experimenteer met de verzendtijd

Door te spelen met de verzendtijd van de nieuwsbrief kan een goed tijdstip worden gevonden, waarop de doelgroep jouw mailing graag opent en leest. Ook kan deze informatie worden vergaard, door de doelgroep te vragen naar een gunstig moment waarop zij de mailing wil ontvangen. Op deze manier ontdek je wanneer de open ratio hoger uitpakt en kan je de nieuwsbrief voortaan op die momenten inplannen. Evalueer deze gegevens regelmatig, om te ontdekken of deze strategie ook voor de langere termijn geschikt blijkt.

Welke frequentie past bij de nieuwsbrief

Naast het feit dat je de verzendtijd kunt optimaliseren, is het ook handig om te kijken welke frequentie bij het uitsturen van deze nieuwsbrief past. Dit hangt af van de boodschap, maar ook de wensen van de doelgroep en de content die er gedeeld kan worden. Het uitsturen van een nieuwsbrief om maar een mailing de deur uit te doen, heeft geen zin. Door een krachtige, concrete boodschap eraan te koppelen maak je meer indruk en blijf je top of mind bij de klant.

Teksten van de knoppen

Wil je het klikgedrag van de potentiële klant bevorderen? Dan zit de kunst van het opstellen van de mailing niet alleen in het schrijven van relevante content, maar ook de details. Je zet pas echt de puntjes op de i met bijvoorbeeld handige linkjes en interessante teksten op de buttons waar geklikt kan worden. Wist je dat er uit het nieuwsbrievensysteem zelfs reportages kunnen komen waar de lezer heeft geklikt? Leuk om te zien én handig om te analyseren hoe je de nieuwsbrief kunt verbeteren.

Goed te lezen op alle schermen

De nieuwsbrief wordt steeds vaker alleen op de telefoon geopend. Daarom is het belangrijk dat de mailing niet alleen op desktop goed te lezen is, maar dat de mailing ook op de telefoon aantrekkelijk blijft om te openen. Denk daarom aan het plaatsen van afbeeldingen die goed zichtbaar zijn (niet al te gedetailleerd of te groot) en maak de teksten niet te lang. De heldere boodschap wordt op deze manier krachtig gecommuniceerd.

Share.

About Author

Leave A Reply