Ziekteverzuim is een blok aan de been van werkgevers, maar hoort evengoed bij het werkgeverschap. Niemand is immuun voor fysieke of mentale aandoeningen. Ziek worden kan iedereen overkomen. Op het moment dat een werknemer langdurig verzuimt wegens ziekte, moet deze onder controle van een bedrijfsarts komen te staan, die hem of haar terugbegeleidt naar werk. Veel bedrijven maken hiervoor gebruik van een externe bedrijfsarts die voor verschillende bedrijven deze taak uitvoert, maar het is ook mogelijk om zelf als bedrijf of organisatie een bedrijfsarts in dienst te hebben. In dit artikel bespreken we zes redenen om daarvoor te kiezen.
Je organisatie is er groot genoeg voor
Een bedrijfsarts op de loonlijst is een kostenpost. Dat moet z’n geld wel opbrengen. Nu brengt een bedrijfsarts natuurlijk geen geld in het laatje voor je, maar het gaat erom dat er voldoende aanleiding is om voor een eigen bedrijfsarts te kiezen. Het is wel zaak dat je organisatie groot genoeg is om dit zinnig te maken. Het heeft immers niet veel zin om een bedrijfsarts in dienst te nemen die vervolgens te weinig te doen heeft, want dat is zonde van het geld. Dan kun je beter een externe bedrijfsarts gebruiken die je alleen hoeft te betalen voor de noodzakelijke uren.
Informatie binnenshuis houden
Het kan voor jou als organisatie of ondernemer ook prettiger en veiliger aanvoelen als je geen gebruik hoeft te maken van een externe organisatie die vervolgens van alles meekrijgt over je bedrijf. Want zo’n bedrijfsarts ziet niet alleen in welke mate er ziekteverzuim is, maar hoort ook de redenen waarom mensen verzuimen. Het kan zijn dat daarbij zaken besproken worden die je liever binnenshuis gehouden had. Een eigen bedrijfsarts kan daar nog steeds over rapporteren, maar dan blijft de informatie tenminste wel geheel binnenskamers.
Makkelijker voor werknemers
Als je als werknemer verzuimt, voelt het vaak als een straf dat je bij een bedrijfsarts langs moet. Extra vervelend is het als je er helemaal voor naar een andere locatie moet reizen om de arts te ontmoeten voor een gesprek en mogelijk een onderzoek. Sommige arbodiensten en externe bedrijfsartsen zitten op locaties die voor werknemers helemaal niet handig of logisch zijn. Als ze naar het werk kunnen om daar de bedrijfsarts te ontmoeten, komt dat vaak een stuk beter uit en voelt het wellicht wat veiliger en minder onpersoonlijk.
Vertrouwensband
Voor werknemers voelt een bedrijfsarts wel eens meer als een vijand dan als een vriend. Als het een extern persoon is, is het iemand die je niet kent en die handelt in opdracht van je werkgever. Het kan dan voelen alsof je al met 1-0 achter staat. Een interne bedrijfsarts heeft natuurlijk ook het belang van het bedrijf of de organisatie in het oog, dus die schijn gaat er nooit helemaal vanaf. Maar het kan wel iemand zijn die je wel eens tegenkomt op het werk en niet zo als een totale vreemdeling voelt. Dat kan voor een betere vertrouwensband zorgen, en dat is wel iets dat je wilt hebben als je toch al gedwongen wordt om naar de bedrijfsarts te gaan.
Snellere reacties en terugkoppelingen
Een bedrijfsarts die enkel en alleen op jouw bedrijf of organisatie gericht is, kan je vaak ook een stuk sneller van dienst zijn. De lijntjes zijn veel korter en er zitten geen belangen van andere ‘klanten’ in de weg die ook aandacht verdienen. Daardoor kan een interne bedrijfsarts sneller terugkoppelen en reageren, is het plegen van overleg makkelijker en is het ook makkelijker om een gezamenlijk gesprek met bijvoorbeeld een leidinggevende erbij te organiseren.
Inzicht in bedrijfscultuur
Ieder bedrijf heeft zijn eigen bedrijfscultuur. Die bedrijfscultuur biedt vaak een belangrijke context die je niet hebt als je er niet mee bekend bent. Een externe dienst is dat doorgaans niet, omdat ze het bedrijf niet van binnenuit meemaken. Een interne bedrijfsarts heeft natuurlijk wel ervaring met die bedrijfscultuur, want kan helpen om tot meer passende oordelen en voorstellen te komen. Bijvoorbeeld ook voor vervangend werk. Dat zou in principe voor zowel het bedrijf als de werknemer een pluspunt moeten zijn.
Uiteindelijk zijn het de behoeften en de middelen van je bedrijf of organisatie die uitmaken of het nuttig en haalbaar is om zelf een bedrijfsarts in dienst te nemen. Als bovenstaande punten voor jou hout snijden en van toepassing zijn, dan is het zeker de moeite waard om serieus werk te maken van het vinden van een eigen bedrijfsarts. Je kunt het ergens ook zien als een teken van succes: je bent groot genoeg om een interne bedrijfsarts te rechtvaardigen!