Image default
Eigen bedrijf Partners

Het goede voorbeeld geven: 8 fouten die je als baas niet moet maken

It’s good to be the king. Als baas van een onderneming heb je vast je sporen wel verdiend, maar dat wil niet zeggen dat je je daar ook naar moet gaan gedragen. Jouw medewerkers kijken naar jou als baas voor het goede voorbeeld. Goed voorbeeld doet goed volgen, maar slecht voorbeeld doet ook slecht volgen. Wil je een gezonde bedrijfscultuur, dan zijn er simpelweg een aantal fouten die je als baas niet moet maken als je wel een goede werkinstelling van je medewerkers verwacht.

Je afzonderen van je personeel

In je ivoren toren blijven zitten als baas is niet een manier om het respect en de waardering van je medewerkers te verdienen. Je bent wel het gezicht van je bedrijf, maar zorg ervoor dat je dat niet alleen naar buiten toe bent. Medewerkers zullen dat het gevoel krijgen dat je met hun veren pronkt zonder zelf iets zichtbaars bij te dragen. Kom eens naar de werkvloer, praat met je mensen en laat zien je betrokken wil zijn bij de dagelijkse gang van zaken.

Geen enkele fout tolereren

Als baas maak je ook wel eens fouten, want iedereen is menselijk. Dat overkomt het personeel ook wel eens. Laat dat geen reden zijn om mensen meteen standrechtelijk te executeren en te ontslaan. Zo creëer je een angstcultuur binnen je bedrijf en geef je mensen het idee dat er geen ruimte is om te leren. Natuurlijk zijn dure fouten erg vervelend en mogen medewerkers hier best op aangesproken worden. Ga er echter niet van uit dat de medewerker in kwestie er dan helemaal niets van kan, maar maak er een leermoment voor iedereen van.

Geen extraatje doen aan het einde van het jaar

Ja, medewerkers hebben vaak geen idee van hoeveel geld ze een bedrijf werkelijk kosten. Het is nu eenmaal wettelijk zo geregeld dat een werkgever een hoop af te dragen heeft en dat dit niet op het loonstrookje staat. Toch zijn extraatjes belangrijk om je personeel het gevoel te geven dat ze gewaardeerd worden. Het einde van het jaar is daar een uitstekend moment voor, door middel van een kerstgeschenk en/of een eindejaarsuitkering.

Je personeel niet voldoende inlichten

Een betrokken medewerker is een loyale medewerker. Betrokkenheid creëer je door je personeel inzicht te geven in de stand van zaken binnen het bedrijf. Is er reden tot paniek, dan loont het niet om medewerkers in het duister te laten tasten. Zo zorg je er namelijk voor dat er gespeculeerd gaat worden en verhalen de wereld in geholpen worden die niet waar zijn, maar wel schadelijk voor het moraal van de medewerkers. Wees een familie in goede én slechte tijden.

Jezelf te veel méér luxe gunnen

Medewerkers die hard werken voor jouw bedrijf moet je niet de ogen uitsteken door zelf aan de versgemalen espresso te zitten terwijl je personeel het met slechte automaatkoffie moet doen. Natuurlijk is jouw kantoor ook een visitekaartje voor je bedrijf, en dat begrijpen medewerkers ook. Maar een toilet alleen voor jezelf is misschien een beetje te veel van het goede.

Een structuur creëren waarin je onbereikbaar bent

Zorg niet alleen voor dat medewerkers je zien op de werkvloer, maar dat je ook bereikbaar bent voor ze. Maak tijd voor personeelsleden die iets op de lever hebben en er behoefte aan hebben daar met je over te spreken. Creëer daarbij geen barrière waarbij een medewerker verschillende lagen moet doorlopen om überhaupt bij je aan tafel te komen. Een secretaresse is prima, maar een traject via de directe leidinggevende niet.

Wel horen maar niet luisteren

Medewerkers die zorgen of verbeterpunten hebben, willen deze graag met je kunnen delen. Centrale werkoverleggen zijn daar een mogelijk instrument in. Zorg er echter voor dat dat geen schijnvertoning wordt waarbij je het een en ander wel aanhoort, maar er verder niets mee doe. Dan voelen medewerkers zich miskend en bedonderd. Natuurlijk snijdt niet al het commentaar van de werkvloer hout en kun je niet met alles iets doen. Maar laat dan ook weten waarom dat zo is, zodat medewerkers weten dat er wel degelijk naar hen geluisterd wordt.

Niet naar buiten toe voor je medewerkers staan

Komt er een klacht binnen vanuit een klant, dan moet je die serieus nemen. Ga er echter niet van uit dat de klant altijd gelijk heeft en er vervolgens medewerkers op aanvallen. Zeg dat je het gaat uitzoeken en sta open voor de uitleg van de medewerker in kwestie.

Related posts

4 Tips bij het uitkiezen van relatiegeschenken

Danny Bijl

Over belastingen en het ondernemingsrecht

Danny

Wat 2018 de ondernemer gaat brengen

Mathijs

Leave a Comment