Heb je al eens gehoord van dropshipping? Dat is een e-commerce model waarbij jij als ondernemer geen fysieke voorraad van producten beheert, maar in plaats daarvan producten rechtstreeks van leveranciers inkoopt op het moment dat een klant een bestelling plaatst. Jij fungeert dus als tussenpersoon en verkoopt producten via een online winkel. De leverancier draagt de verantwoordelijkheid voor het inslaan, opslaan, verpakken en het verzenden van de producten naar jouw ‘eindklant’. Jij doet als tussenpersoon wat op de prijs om er zelf winst op te maken. Dit klinkt misschien als een vreemd model, maar de laatste jaren wordt het door verschillende succesvolle online winkels toegepast. Veelal is er daarbij wel sprake van relatief langere levertijden, maar ook van interessante prijzen voor de klant, waardoor het concept toch ook bij de eindklant aanslaat. Om je te overtuigen, bespreken we zes reden om met dropshipping te beginnen.
Minimale investering, minimale risico’s
De instapdrempel van dropshipping is laag, en dat is mede wat het zo aantrekkelijk maakt. Omdat je geen voorraad hoeft aan te leggen voordat je kunt beginnen met verkopen, hoef je ook nauwelijks maar kapitaalinvesteringen te doen. Natuurlijk heb je een degelijke en aantrekkelijke website nodig en goede marketing en kost dat geld, maar verder vallen de kosten bijzonder mee. Zo kun je ook met beperkte middelen een e-commercebedrijf starten en loop je weinig financiële risico’s.
Je hebt geen voorraadbeheer nodig
Normaliter heeft een winkel voorraad en die voorraad moet naast ingekocht ook opgeslagen en beheerd worden. Dat is een logistieke uitdaging, mede omdat er fysieke ruimte voor nodig is. Kies je voor dropshipping, dan heb je geen kosten aan ruimte om je voorraad op te slaan en hoef je geen tijd en moeite te besteden aan magazijnbeheer, want je hebt immers geen voorraad om te beheren. Zo blijven je operationele kosten laag, en dat is wat het dropshippingmodel zeer kosteneffectief maar, vooral ook voor startende ondernemers.
Producten testen zonder risico
Dropshipping is ook het ultieme business model om producten te testen op verkooppotentie zonder daar zelf risico’s bij te lopen. Je hoeft het product immers niet in te kopen. Je kiest simpelweg een product uit van een andere leverancier waarvan je denkt dat het wellicht potentie heeft om je geld op te leveren met het doorverkopen. Blijkt dat niet zo te zijn, dan houd je simpelweg op met het product te verkopen. Je blijft dan niet zitten met onverkochte voorraad. Zo kun je allerlei producten uitproberen om de producten te vinden die je het meest opleveren.
Je kunt een breed productassortiment nemen
Niet alleen kun je als webshop met een dropshippingmodel zonder risico producten testen, je kunt je ook een breed productassortiment aanbieden. Daarbij hoef je je niet te beperken tot een specifieke niche om je winkel op te richten. Je kunt inspelen op de marktvraag in de brede zin en in feite alles aanbieden waarvan je maar denkt dat het kan verkopen. Ook als de marktvraag verandert, kun je daar eenvoudig op inspelen, want je ververst je productaanbod gemakkelijk.
Groeien zonder traditionele beperkingen
Bij een traditioneler bedrijfsmodel is schaalbaarheid vaak een probleem. Wil je groeien met je bedrijf, dan is extra personeel en/of meer ruimte nodig. Die traditionele beperkingen zijn bij dropshipping aanzienlijk minder van toepassing. Je kunt simpelweg meer producten gaan verkopen of je marketing opschalen. Misschien komt wat extra hulp in sommige gevallen van pas, maar dat kan van tijdelijke aard zijn. Extra opslagcapaciteit heb je in ieder geval niet nodig.
Lage logistieke complexiteit
Bij een traditionele webshop komen een hoop logistieke processen kijken. Producten moeten verpakt, geadresseerd en verzonden worden, en dan kun je ook nog te maken krijgen met retourzendingen. Daar zit een hoop werk én geld in. Maar als dropshipper verwerk of verzend je geen producten fysiek. Daardoor is voor je de logistieke complexiteit van je bedrijfsvoering een stuk lager. Geef je de voorkeur aan eenvoud, dan past dit model goed bij jou.
Natuurlijk zitten er ook haken en ogen aan dropshipping, en die kun je wellicht zelf ook al bedenken. Het succes van zo’n dropshippingmodel hangt immers natuurlijk sterk af van een effectieve samenwerking met betrouwbare leveranciers én van strategische marketingpraktijken. Dat zijn cruciale elementen om van jouw online winkel met dropshippingmodel een succes te maken. Jouw reputatie hangt immers af van de prestaties van je leverancier, en zonder uitstekende marketing bereik je waarschijnlijk niet veel. Maar als je op het juiste spoor terecht weet te komen, kan het een fantastische manier zijn om zonder al te veel risico en inspanning goed geld te verdienen!