Image default
Marketing Ondernemen

7 redenen om te focussen op klantloyaliteit in plaats van acquisitie

In wereld van het ondernemerschap is het heel gebruikelijk om voortdurend te streven naar nieuwe klanten voor je bedrijf. Acquisitie is ook zeker een essentieel onderdeel van groei. Maar het is ook belangrijk om je als ondernemer te realiseren wat de waarde van klantloyaliteit is als een duurzame ondernemingsstrategie. In dit artikel bespreken we je zeven redenen waarom je je zou moeten focussen op klantloyaliteit in plaats van op acquisitie.

Langdurige inkomsten

Inkomsten op korte termijn is interessant, maar langdurige inkomsten bieden je aanzienlijk meer stabiliteit. Een loyale klant is een klant die telkens maar weer blijft terugkeren. Zo helpt hij zorgen voor een stabiele stroom van inkomsten over een langere termijn. Loyale klanten dragen hierdoor veel bij aan de financiële gezondheid van je bedrijf en het garanderen van een toekomst ervan.

Kosten besparen

Acquisitie is niet gratis, je moet erin investeren. Bijvoorbeeld door veel geld uit te geven aan marketingcampagnes of het fêteren van en je presentere aan een potentiële klant. Die kosten kunnen hoog oplopen zonder dat ze per se altijd resulteren in een betalende klant. Aandacht besteden aan klantbehoud is die zin kosteneffectiever. Je hebt de klant al binnen, je hoeft hem alleen maar vast te houden. Zo is het minder duur om bestaande klanten te behouden dan om nieuwe klanten aan te trekken.

Inzetten op mond-tot-mondreclame

Loyaliteit leidt tot positieve mond-tot-mondreclame. Tevreden klanten vertellen hun ervaringen door aan anderen, wat kan resulteren in nieuwe klanten zonder de kosten en inspanningen van traditionele acquisitie. Loyaliteit transformeert klanten in merkambassadeurs. Deze ambassadeurs promoten actief je merk, waardoor je bereik groter wordt en potentiële nieuwe klanten worden aangetrokken.

7 redenen om te focussen op klantloyaliteit in plaats van acquisitie

Verhoogde verkoop per klant

Loyaliteit heeft vaak een diepere betekenis: het gaat hand in hand met vertrouwen, want een erg belangrijke factor is die niet onderschat moet worden. Een loyale klant is door het vertrouwen dat hij in jouw bedrijf en je producten of diensten heeft eerder geneigd om meer van je bedrijf af te nemen. Door klanten warm te houden, zogezegd, kun je ook de gemiddelde waarde per klant in de zin van afname verhogen.

Meer kans op nuttige feedback

Loyale klanten bieden je meer dan vertrouwen en berekenbare inkomsten. Ze voelen zich voldoende verbonden met je bedrijf en de producten of diensten die je aanbiedt, dat ze ook bereid zijn om aan de bel te trekken als iets niet naar wens verloopt zonder dat dit betekent dat je de klant verliest. Een loyale klant is vaak bereid om feedback te geven die je als constructief kunt beschouwen: in jullie beider belang kan deze feedback helpen om je producten of diensten te verbeteren op basis van echte ervaringen en behoeften.

Meer ruimte voor gepersonaliseerde klantenservice

Klantloyaliteit gaat hand in hand met persoonlijke relaties, wat betekent dat je tijd en energie moet steken in het onderhouden van die relaties. Die tijd en energie, en misschien ook geld, moet natuurlijk ergens vandaan komen. Als je in plaats van in acquisitie dit steekt in je bestaande klanten, heb je meer om te besteden aan gepersonaliseerde klantenservice. Die service verbetert de klantervaring en levert meer vertrouwen, verkopen en loyaliteit op,

Klantloyaliteit biedt weerstand tegen concurrentie

Klantloyaliteit is ook belangrijk omdat het een barrière creëert tegen concurrentie. Klanten die zich emotioneel verbonden voelen met jouw bedrijf of merk, zijn daardoor ook minder geneigd om over te stappen naar een van je concurrenten. Zelfs niet als deze lagere prijzen biedt, en dat is bij nieuwe klanten vaak moeilijker om voor elkaar te krijgen. Loyale klanten zijn vaak ook minder gevoelig voor marketingstrategieën van concurrenten. Daardoor hoef jij je minder zorgen te maken over externe factoren.

Niets van dit alles neemt weg dat acquisitie belangrijk is voor een gezonde onderneming. Zeker wanneer je net start met je bedrijf. Het is ook belangrijk om niet alleen maar te blijven rekenen op je loyale klanten, want er is altijd een kans dat je ze níet weet vast te houden. Desalniettemin is het opbouwen en vasthouden van klantloyaliteit cruciaal voor een onderneming. Het versterkt je fundamenten en geeft je bestaansrecht. Daarom moet het altijd een streven en een prioriteit zijn voor een bedrijf om haar bestaande klanten te behouden.

Related posts

Werk je voor jezelf of ben je ondernemer

Mathijs

Durf jezelf te presenteren, jij bent de expert

Dagmar

2017: Het jaar van de e-facturatie

Danny

Leave a Comment