Image default
Eigen bedrijf Marketing Tips

Adverteren: groot, klein of een beetje van allebei?

Adverteren is niet zo lastig, goed adverteren is echter een ander verhaal. Dat is ook niet zo vreemd, omdat een goede advertentie veel meer is dan een combinatie van het juiste plaatje met de goede tekst. Zo moet je je doelgroep kennen, het perfecte kanaal vinden en de timing moet goed zijn. In dit artikel wordt ingegaan op de vraag hoe je doelgroep kunt bereiken. Je kunt bijvoorbeeld landelijk adverteren in de hoop zoveel mogelijk mensen te bereiken. Of je kiest voor een lokale en persoonlijke aanpak, waarbij je je op je dichtste en daarmee meest trouwe klanten richt. En natuurlijk is een combinatie van deze twee ook een optie.

De grootste zoekmachine

Iedere ondernemer wil bovenaan staan bij Google. Om je maar meteen uit de droom te helpen, dat gaat met Google adverteren niet lukken. Maar je vergroot de vindbaarheid van je bedrijf met Google Ads wel enorm. Als je bedenkt dat in Nederland 95% Google gebruikt, snap je dat er een enorm potentieel ligt. Wil je bij een groot publiek opvallen, dan is Google het ideale platform. Google plaatst jouw advertenties tussen de zoekopdrachten.

De grootste zoekmachine

Kleinere zoekmachines

Tegen Google kan geen enkele zoekmachine op. Dat is geen reden om de andere zoekmachines te vergeten. Ook via de concurrenten van Google kun je namelijk meer bezoekers naar je website trekken. Met Bing adverteren bereik je nog altijd een flinke groep. Bing heeft een marktaandeel van 5%. Dat is niet weinig en daarnaast weet dit bedrijf altijd mooie advertentieopbrengsten te behalen. Bing is onderdeel van Microsoft. Een voordeel ten opzichte van Google is dat de resultaten van social media worden meegenomen in het bepalen van de rankings in de zoekmachineresultaten.

Als het budget het toelaat is het goed om zowel bij Google als bij een van de andere zoekmachines zoals Bing te adverteren. Hiermee is het bereik het grootst.

Lokaal adverteren

Denk je goed na over waar je adverteert? Google en Bing zijn landelijk actief. Dat geldt ook voor kranten zoals de Telegraaf en het Algemeen Dagblad. Een paginagrote advertentie in de zaterdageditie van een van deze kranten kost je een vermogen, maar levert je ongetwijfeld veel op.

Vergeet echter ook de lokale markt niet, zeker niet als je in een bepaald gebied actief bent. Mensen die een lokale krant lezen, zijn ontzettend trouw aan alles wat in hun omgeving gebeurt, dus ook met betrekking tot lokale bedrijven. Een bijkomend voordeel is dat een advertentie in een lokale krant een flink stuk goedkoper is.

Radio en televisie

Een goede manier om je doelgroep te bereiken is met een spotje op radio en/of televisie. En ook hierbij heb je de keuze tussen landelijk en regionaal. Het leuke van deze spotjes is dat je al je creativiteit in de strijd kunt gooien. En onthoud dat de beste spotjes of heel grappig, of heel irritant zijn. Houd er wel rekening mee dat de spotjes verre van goedkoop zijn en veel tijd kosten om gemaakt te worden.

Related posts

Gratis urenregistratie: 3 tips om gratis je uren bij te houden

Danny

Wat is het verschil tussen een handelsnaam-registratie en een merkregistratie?

Danny Bijl

Welkom in de wereld van geurmarketing

Danny

Leave a Comment