Een bedrijfsnaam kiezen kan in eerste instantie relatief eenvoudig lijken. Toch kom je nog voor heel wat zaken te staan. Zo moet je je afvragen of de bedrijfsnaam die je in gedachten hebt ook wel praktisch is met het oog op marketing. Daarnaast is het zo dat de bedrijfsnaam niet hetzelfde mag zijn of veel mag lijken op een bestaande bedrijfsnaam. Hieronder vind je 10 slimme tips om een bedrijfsnaam te kiezen.

  1. Zoek inspiratie

Heb je nog werkelijk geen idee hoe je bedrijf moet gaan heten? Ga dan niet met een notitieboekje voor je neus uit het raam zitten staren. Laat je inspireren! Er zijn bijvoorbeeld websites zoals Brandio bedrijfsnamen waar je een bedrijfsnaam kunt kiezen en direct kunt bestellen, compleet met domeinnaam en bedrijfslogo. Hier kun je dus niet alleen bedrijfsnamen vinden, maar je kunt er ook direct mee aan de slag. Je weet zeker dat deze namen vrij zijn.

  1. Ga nooit voor een merknaam

Stel dat jij een webwinkel voor gereedschappen wilt starten en je wilt eigenlijk alleen de gereedschappen van één merk verkopen. Dat laat toch zien dat je je ergens in gespecialiseerd hebt. Toch kun je de naam van dit merk niet opnemen in je bedrijfsnaam. Er zitten rechten op merken en als je het merkenrecht schendt dan kun je wachten op een rechtszaak. Deze rechtszaak is niet te winnen.

  1. Houd het duidelijk

Wat we tegenwoordig heel veel zien is dat bedrijfsnamen nogal cryptisch worden gemaakt of dat zij op een manier worden gespeld die je nooit had verwacht. Dit kan natuurlijk heel trendy zijn, maar met het oog op marketing is het niet slim. Als het niet duidelijk is hoe jouw bedrijfsnaam gespeld wordt, dan is de kans klein dat men je online kan vinden. Kies voor een heldere bedrijfsnaam.

  1. Voorkom misleiding

Misleiding zorgt enkel voor teleurstellingen. Nu is het niet altijd duidelijk wat er nu wordt bedoeld met ‘misleiding’ in bedrijfsnamen. We zullen een voorbeeld geven. Stel jij ziet de bedrijfsnaam ‘XX Meubelen en Vloeren’ staan. Wat denk jij dan dat dit bedrijf is? Je zou denken dat je hier terecht kunt voor een nieuwe vloer en een vers interieur. Je gaat naar het bedrijf en daar kom je erachter dat het een professioneel reiniger van meubelen en vloeren is. Een teleurstelling, nietwaar? Het is immers niet wat je zoekt.

  1. Een eigen merk opnemen

Wil je een eigen merk op de markt gaan introduceren? Dan mag je deze merknaam natuurlijk wel opnemen in je bedrijfsnaam. Vergeet dan niet om eerst deze merknaam te registreren. Als deze eenmaal is vastgelegd, dan mag niemand anders er meer gebruik van maken. Dit is toch wel belangrijk.

  1. Houd de bedrijfsnaam kort

Het is natuurlijk de bedoeling dat mensen jouw bedrijf in de toekomst zullen herkennen. Zij moeten onthouden wie jij bent, zodat je kunt profiteren van mond-tot-mond reclame, bijvoorbeeld. Dit gaat niet als je de bedrijfsnaam zo lang maakt dat mensen het vergeten of verkeerd onthouden. Probeer je bedrijfsnaam relatief kort te houden.

  1. Naam en branche combineren

Wat vaak wordt gedaan is het combineren van de bedrijfsnaam met de branche of de specialisatie. Denk aan bedrijfsnamen zoals ‘XX Fietsenmaker’ of ‘XX Schoonmaakbedrijf’. Afhankelijk van jouw specifieke branche kan dit heel praktisch zijn. Wel is het goed om de combinatie eens hardop te zeggen om daadwerkelijk te horen of het wel echt goed combineert.

  1. Probeer een top 3 te maken

Bedenk het liefst 3 bedrijfsnamen en zoek wat mensen die je vertrouwt. Nodig deze mensen uit voor een avondje en ga met hen brainstormen over de bedrijfsnamen. Het kan zomaar zin dat zij een nadeel van een bedrijfsnaam kunnen noemen waar jij nog niet aan hebt gedacht. Uiteindelijk kies je er natuurlijk eentje.

  1. Controleer de domeinnaam

Je kunt online checken of de gewenste domeinnaam voor je bedrijf nog vrij is. Is dit niet het geval? Dan is dit vaak al een teken dat er al een bedrijf bestaat met deze naam. Je hebt wel een sterke domeinnaam nodig, dus controleer dit altijd.

  1. Check de bedrijfsnaam bij de KvK

Het is belangrijk om de bedrijfsnaam te checken bij de KvK. Zo weet je zeker dat je bedrijfsnaam niet al bestaat. Lijkt je bedrijfsnaam wellicht te veel op een bestaande bedrijfsnaam? Dan zal de Kamer van Koophandel je hierop wijzen. Tijdens je inschrijving wordt er namelijk een extra check uitgevoerd.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply