Hoewel we midden in de landelijke vakantieperiode zitten, zijn er ook mensen die al weer gaan beginnen met werken. Als het goed is ben je lekker uitgerust op vakantie. Maar als je weer gaat beginnen is het belangrijk dat je niet direct vol gas begint. Anders ben je binnen enkele dagen weer helemaal aan vakantie toe. Wil je goed opstarten na vakantie? Lees dan de onderstaande tips.

1. Neem nog een paar dagen rust

Wanneer je terugkomt van vakantie, is het goed dat je nog een paar dagen rust neemt. Je lichaam en geest moeten weer aan het ritme van thuis wennen. Belangrijker nog, het ritme van de vakantie weer kwijt raken. Ga dus weer op ‘normale’ tijden naar en uit bed. Verwacht ook niet van jezelf dat je in de laatste dagen het huis nog even overschilderd. Voorkom onnodige stress in je laatste vakantiedagen.

2. Neem de tijd voor het opstarten na vakantie

Als je je weer op het werk meldt, is het belangrijk dat je niet direct zoveel mogelijk probeert te doen. Gun jezelf de tijd om aan je collega’s te vertellen hoe je vakantie was. Dit zorgt dat de indrukken van vakantie minder intens worden. En je voelt je goed als je je verhaal kunt doen. Ga ook niet direct overwerken maar ga de eerste dagen op tijd naar huis. Je geest moet weer even wennen aan drukte.

3. Niet alles tegelijk wegwerken

Vrijwel iedereen ervaart achterstallig werk als je gaat opstarten na vakantie. Probeer dit niet de eerste dag weg te werken. Ten eerste zorgt dit voor overbelasting. Vervolgens is de kans groot dat je niet heel efficiënt bent. Of dat je niet de juiste beslissingen neemt omdat je niet alle ins-en-outs hebt. Stel prioriteiten en werk je achterstand verspreid over meerdere dagen weg, in een logische volgorde.

4. Informeer je omgeving

Laat aan je omgeving weten dat je net terug bent van vakantie. Dit lijkt een beetje vreemd maar het verklaart veel aan bijvoorbeeld klanten, als je aangeeft dat je nog achterstand hebt. Men weet dan dat je niet direct op de eerste werkdag alle antwoorden hebt. Dus wordt er van alles van je verwacht, geef dan aan dat je nog een paar dagen nodig hebt.

5. Laat je afwezigheidsassistent een dag langer actief

Veel mensen maken gebruik van een afwezigheidsassistent. Doe je dit niet, start er dan mee. Je relaties worden netjes geïnformeerd dat je even niet beschikbaar bent. Je staat verbaasd over het feit dat mensen zich dan ineens ook een paar dagen zonder jou redden. Ga je weer werken, laat de afwezigheidsassistent nog even aan staan. Het geeft duidelijkheid aan de afzenders, en jou nog even rust om je werk weer op te pakken.

6. Werk normale dagen

Ga zoals gezegd niet alle achterstand in één dag weg werken. Werk volgens de normale werkuren. De volgende dag is er ook weer tijd om de volgende hoeveelheid informatie te verwerken. Neem ook pauze op het werk, zeker net na je vakantie. Als je na een periode van rust ineens weer veel informatie moet verwerken, is je overzicht zo weg. Pauze zorgt ervoor dat je weer even reset.

7. Zoek ontspanning

Ontspannen is altijd goed voor lichaam en geest. Maar als je een verandering van rust naar drukte meemaakt, is het nog veel belangrijker. Zorg daarom dat je de eerste werkweek zeker aan je ontspanning komt. Ga ‘s avonds nog even door het bos wandelen of ga een bak koffie bij vrienden drinken. Het doel is je werk los te laten voor de avond. Dat komt morgen weer.

We staan er vaak niet bij stil. Maar opstarten na vakantie is een grote verandering aan het lichaam. Ook psychisch heeft het een behoorlijke impact. Ga hier dan ook verstandig mee om en start rustig op.

Share.

About Author

Met mijn bedrijf, Sparringpartner Stout, help ik kleine ondernemingen met het structureren en optimaliseren van de onderneming. Dit onder het motto: “Jij de inhoud, ik de randzaken”. Ik word blij van het resultaat van een verandering, waarbij de ondernemer nauwelijks meer tijd hoeft te stoppen in randzaken.

Leave A Reply