Wanneer je aan Customer Relationship Management (CRM) gaat doen is het belangrijk om de juiste software te hebben voor de doelstellingen voor jouw bedrijf. Vandaar dat de keuze voor de juiste software een belangrijke keuze is bij de CRM-pakketselectie. Een CRM-implementatie heeft namelijk een groot effect op de werkwijze binnen jouw bedrijf. Zorg er daarom voor dat je zorgvuldig tot een definitieve selectie voor een CRM-systeem komt. Voor een succesvol CRM-selectietraject, is het dan ook cruciaal om alert te zijn op de volgende aspecten tijdens de CRM-selectie:

Marketing & ICT-afdeling

In veel gevallen wordt het gebruik van CRM bedacht door de marketing- en ICT-afdeling van een organisatie. Vandaar dat de oplossingen ook vaak vanuit dit oogpunt opgesteld worden. Hierdoor worden andere afdelingen vaak niet voldoende meegenomen in het opstellen van de doelen. Dit terwijl belangrijke partijen zoals HRM en sales, maar ook partijen zoals leveranciers, klanten en verkooppartners een belangrijk onderdeel zijn van CRM. De oplossing van een CRM-systeem moet multidisciplinair ingezet worden. Hierdoor worden verschillende belangen meegenomen die van waarde zijn voor jouw bedrijf.

De valkuilen bij CRM software selectie

Juiste keuze maken

Wanneer er binnen een organisatie interesse ontstaat voor CRM, wordt er vaak gelijk gekeken naar welk CRM-softwarepakket geïmplementeerd moet worden. Hierbij worden er dan verschillende systemen bekeken om vervolgens een keuze te maken. Helaas wordt hier vaak niet duidelijk meegenomen wat de organisatie echt nodig heeft. Vandaar dat er veel foute beslissingen gemaakt worden en systemen niet goed aansluiten op de bedrijfsprocessen. Zorg er dus altijd voor dat er eerst heldere doelstellingen en beschrijvingen van bedrijfsprocessen worden opgesteld. Op basis hiervan kunnen verschillende softwaresystemen getoetst worden. Zo vergroot je de kans op een succesvolle implementatie van een nieuw systeem dat de juiste processen ondersteunen.

Toewijding

Bij veel bedrijven worden de inspanningen die bij een CRM-implementatie komen kijken onderschat. Het vergt de nodige inspanning en tijdsinvestering om dit project tot een succes te leiden. Het is een systeem wat een grote centrale kracht wordt binnen jouw organisatie. Hierdoor is het niet mogelijk om de activiteiten die hiervoor gedaan moeten worden er zomaar even bij te doen. Veel bedrijven vinden het lastig om tijdelijk extra tijd, geld en capaciteit vrij te maken voor het managen van een CRM-systeem. Op deze manier is het lastig om volledig klantgericht te werk te gaan, terwijl veel bedrijven daarnaar streven. Maak dus op een geleidelijke manier duidelijk dat er meer tijd besteed moet worden aan de nieuwe manier van werken. Hierdoor groeit de toewijding binnen de organisatie wat uiteindelijk tot betere resultaten leidt.

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply