Social media is een activiteit die toegankelijk klinkt, maar soms tijdrovend kan uitpakken. Er ‘moet’ met enige regelmaat interessante content gedeeld worden voorzien van de juiste tone of voice voor de doelgroep. Ook moet het aansluiten bij de kernactiviteiten van het bedrijf en een bepaald bereik genereren. Een contentplanning kan structuur aanbrengen in het realiseren van de social media strategie van de onderneming. Een doel van social media kan bijvoorbeeld zijn om nieuwe klanten te werven, potentiële klanten te informeren en te inspireren, de naamsbekendheid van de onderneming te vergroten en de betrokkenheid van de klanten te bevorderen. Een contentplanning is een prettige manier om social media uit te voeren. Hoe het kan bijdragen aan het behalen van (online) marketingdoelstellingen? Dat vertellen we in dit artikel. 

Wat is een contentplanning?

Een contentplanning is een planning die vaak wordt opgesteld door een communicatiemedewerker of iemand van de marketingafdeling. Zij zijn ook vaak verantwoordelijk voor de invulling en uitvoering van deze contentplanning. Het is simpel gezegd een planning waarin staat welke content er gecommuniceerd wordt, via welk kanaal en op welk moment. Het geeft duidelijkheid en het is een handig overzicht om vanuit deze informatie content te creëren.

Voordelen van een planning

Door een contentplanning te maken, denk je bewust na op welke manier de content die je gaat maken een toegevoegde waarde levert aan de gestelde doelen. Social media is een spontane activiteit wanneer het gaat om privé plaatsingen, maar als een bedrijf content gaat publiceren dan dient hier op professionele wijze naar gehandeld te worden. Je maakt immers met deze communicatie ook beloftes, die je vanuit de organisatie ook waar moet maken. Een contentplanning kan bijdragen aan meer structuur en het behalen van (marketing)doelstellingen.

Een inspiratieboost voor iedereen!

Ook zit je met een contentplanning niet snel met een content ‘gat’ dat zo snel mogelijk opgevuld moet worden. Je kunt namelijk veel makkelijker vooruit werken wanneer je op een moment bijvoorbeeld een inspiratieboost ervaart. Je weet precies wat er wanneer online moet komen, dus dan kan je al deze content alvast maken én inplannen. Ook kan je de content vervolgens tussentijds nog optimaliseren en na publiceren ook analyseren. Door bijvoorbeeld maandelijks de best scorende posts te evalueren, kan je hier learnings uit halen en deze de volgende maand toepassen in de nieuwe contentplanning. Handig én leerzaam!

Zelf een contentplanning maken

Een contentplanning kan je zo ingewikkeld, maar ook zo eenvoudig maken als je zelf graag zou willen. De meest toegankelijke manier is het maken van een planning in een Excel overzicht. Je plaatst het marketing / social media doel bovenaan (met de doelgroep en tone of voice) en zet de data erin waarop je posts wilt plaatsen die maand. Een maand is handig om aan te houden; niet te kort en niet te lang (waardoor het overzichtelijk is én blijft). Vervolgens zet je na de datum op welk kanaal de content moet worden geplaatst. Dan bepaal je het onderwerp (bijvoorbeeld het onder de aandacht brengen van product X of productlijn X) en het doel van de post (amuseren, informeren, inspireren of aanzetten tot actie). Ten slotte bekijk je na publiceren wat het bereikte doel is van de post, wat ging er goed en wat kan er beter? Je kunt er ook voor kiezen om in de contentplanning te plaatsen wie er verantwoordelijk is voor welke publicatie, wanneer je met meerdere mensen vanuit een planning werkt.

De voordelen zijn eindeloos, maar de belangrijkste factor waarom zo’n planning echt de moeite waard is: je creëert overzicht én duidelijkheid voor alle betrokkenen. Veel succes met het aanbrengen van meer structuur via social media!

Share.

About Author

Leave A Reply