Heb je last van faalangst? Dan kan deze angst je ontzettend belemmeren op verschillende momenten. Je kunt extra opkijken tegen deze momenten en deze angst vergroten. Zo ontstaat er een barrière voor bijvoorbeeld werkzaamheden of een andere werkhouding van jezelf dan je eigenlijk zou willen tonen. Faalangst betekent dat je op spannende momenten – wanneer je bijvoorbeeld een prestatie moet leveren of dat je beoordeelt wordt – extreem gegrepen bent door angst om te mislukken. Het belemmert je dusdanig dat je niet meer jezelf bent door de gespannen versie die je door faalangst wordt. Het hebben van faalangst kan je als erg vervelend ervaren, misschien heeft het geleid door situaties waar je niet blij mee bent. Maar wat kan je met of juist tegen faalangst doen? 

Accepteren dat je faalangst hebt

Door niet meer te ontkennen dat je faalangst hebt, maak je het voor jezelf veel makkelijker. Je accepteert door echt te realiseren; ik ben goed genoeg zoals ik ben. Faalangst heeft je op dat moment niet langer in zijn greep, daardoor kijk je lichter en met een open houding naar wat lukt en wat wél haalbaar is. Die focus op tekort laat je varen; het gaat je lukken. Faalangst heeft je niet verder gebracht, maar juist weerhouden van uiteenlopende kansen; door te accepteren dat het onderdeel is van jou, hoef je er niet langer meer tegen te vechten en lukt het je om verder te gaan.

Doe waar je goed in bent en blij van wordt

Wanneer je doet waar je energie van krijgt, krijg je er ook nog eens vertrouwen van. Je haalt er voldoening, plezier en ontspanning uit. Het daagt je misschien wel uit of je kunt genieten van bepaalde processen, collega’s, taken en activiteiten die erbij horen. Hoe fijn is het om vol vertrouwen de dag in te gaan, omdat je weet dat je plezierige activiteiten mag verrichten? Juist door deze taken uit te voeren, krijgt faalangst geen kans om een rol te spelen.

Vraag om professionele begeleiding en ondersteuning

Speelt faalangst regelmatig een rol in jouw leven en ben je daar meer dan klaar mee? Dan is het absoluut de moeite waard om professionele begeleiding te vragen je te ondersteunen in dit proces. Faalangst hoeft namelijk niet zo’n dominante rol te spelen, sterker nog: jij bent het waard om zorgeloos door het leven te gaan. Daar heb je faalangst niet bij nodig en professionele begeleiding kan je helpen om hier nog beter mee om te leren gaan. Je leert jezelf nog beter kennen en gaat samen actief aan de slag om deze angst de kop in te drukken. Je neemt situaties onder de loep, leert over jouw houding en denkwijze en kijkt naar de toekomst: heel veel succes en heb vertrouwen in jezelf!

Van welke taken en activiteiten kan jij erg blij worden en waar krijg je energie van?

Share.

About Author

Leave A Reply