Image default
Personeel

Feedback geven en ontvangen, zo doe je dat

Zou je graag beter feedback willen geven en ontvangen? Of wil je ontdekken of je al feedback op de juiste manier geeft? Dan is het interessant om je te verdiepen in dit onderwerp, zodat je mag groeien als persoon in jouw omgang met collega’s. Overigens zijn het niet alleen collega’s waaraan je regelmatig feedback kunt geven. Ook derden waaronder leveranciers, klanten en ingeschakelde partijen kunnen feedback van jou verwachten. En wat dacht je van dierbaren, waaronder vrienden en familie? Allemaal mensen waardoor jij wordt omringd en waaraan jij feedback kunt geven, maar waarvan jij ook feedback terug mag verwachten. Sta jij hiervoor open? 

Feedback geven op een effectieve manier

Het verheffen van de stem en benadrukken wat er fout is gegaan is niet de juiste manier. Daar hebben we vast dezelfde mening over, maar wat is dan wel een goede manier om feedback te geven? Het is een persoonlijke stijl die goed bij jou als mens mag aansluiten. Feedback dat uit het hart komt, kan een ander hart raken en heeft tevens de meeste impact. Daarom is de juiste intentie ook belangrijk; wil je iemand / een resultaat / een project laten groeien? Dan is het goed om op prettige wijze verbeterpunten aan te geven en ook terug te geven wat er al goed verloopt. Benoem bijvoorbeeld succesvolle kanten en wat er nog beter zou kunnen op een toon die niet aanvallend voelt, maar toegankelijk en open. De houding die je aanneemt is hiervoor erg bepalend.  Toon begrip, geef ruimte en zorg voor een heldere argumentatie om het concreet te maken. Feedback betekent letterlijk ’terug voeden’; je geeft kansen om te groeien door en maakt deze zichtbaar voor anderen.

Feedback ontvangen; mogelijkheden om ontwikkelingen door te maken

Wist je dat veel mensen het spannend vinden om feedback te ontvangen? Feedback ontvangen betekent dat je ruimte creëert om nieuwe input te kunnen krijgen, waardoor je sprongen voorwaarts mag maken. Het kan zijn dat je inderdaad punten te horen krijgt die in de toekomst op een andere manier aangepakt kunnen worden of dat je ontvangt hoe het de volgende keer efficiënter, slimmer, sneller of beter kan. Anderzijds kan je ook te horen krijgen wat er al goed verloopt en zie je nieuwe mogelijkheden om te groeien als collega / werknemer én als mens. Door hiervoor open te staan, ontvang je nieuwe lessen en inzichten om jezelf te overstijgen. Geniet van de kansen die je worden aangereikt!

Related posts

Uw rechten en plichten als werknemer

Danny

Hoe we het tekort aan personeel kunnen terugdringen

Mathijs

Help, mijn werknemer wil niet op vakantie!

Dion

Leave a Comment