Ondernemers investeren regelmatig in het laten drukken van flyers ter promotie van hun bedrijf. Deze flyers worden uitgedeeld op straat, in winkels of bij beurzen. Vaak is het helaas echter een investering die te weinig oplevert, omdat ze erg snel in de prullenbak verdwijnen. Dat wil je natuurlijk proberen te vermijden: je wilt dat jouw boodschap de aandacht trekt en snel binnenkomt. Hoe maak je een sterke flyer om je bedrijf te promoten?

Doelgroep bepalen

Met je flyer wil je je doelgroep bereiken. Dat betekent dat je het ontwerp ook moet afstemmen op je doelgroep. Breng daarom eerst in kaart voor wie de flyer bedoeld is. Voor kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen kunnen verschillende ontwerpen nodig zijn om aan te spreken. Waar je jonge mensen bijvoorbeeld voor druk, kleurrijk en met vlot taalgebruik kunt gaan, is het bij oudere mensen verstandiger om een voor een rustiger, chiquer ontwerp te gaan.

Doel bepalen

Wat wil je bereiken met je flyer? Wil je je bedrijf onder de aandacht brengen, vraag je aandacht voor een specifiek product of wil je mensen aansporen tot actie? Dit moet in één oogopslag duidelijk zijn voor de ontvanger. Als de boodschap in eerste oogopslag de ontvanger niet interesseert, verdwijnt je flyer linea recta in de prullenbak en heb je in feit geld verspild. Wees dus helder en to the point.

Opmaak

De opmaak is cruciaal voor het succes van je flyer. Een rommelige opmaak maak niet alleen het lezen en begrijpen van de boodschap moeilijk, maar staat ook onprofessioneel. Laat je flyer daarom opmaken door een professionele dtp’er. Een belangrijk element in je flyer is de kop. Die moet groot zijn en als eerste de aandacht trekken. Hierin moet jouw boodschap gevat worden of hetgeen je promoot gevat zijn. Beeldmateriaal spreekt vaak sneller aan dan tekst, dus ook dit element is erg belangrijk. Zorg voor professioneel beeldmateriaal door er bijvoorbeeld een echte fotoshoot voor te laten verrichten. Dit beeldmateriaal kun je dan ook nog voor andere zaken gebruiken. Zorg dat de kleuren die je gebruikt in je flyer aansluiten bij je huisstijl en je logo.

Sterke flyer

Tekst

Je moet natuurlijk wel de minimaal vereiste informatie bieden over hetgeen je promoot. Daarom moet je een tekst formuleren waarin je kort en bondig vertelt over je product, dienst, actie of evenement. Wil je dat mensen actie ondernemen aan de hand van jouw flyer, nodig ze hier dan ook toe uit door op te roepen om je website te bezoeken of naar je winkel te komen. Maak duidelijk waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij de concurrent. Prop je flyer niet vol, maar gebruik ook ‘witruimte’ om de aandacht naar de belangrijkste teksten trekken.

Contactinformatie

Je zou het bijna vergeten, maar je contactinformatie moet je zeker niet weglaten op je flyer. Wat hebben mensen immers aan je flyer als ze niet weten hoe ze contact met je moeten opnemen? Zorg daarom dat je bedrijfsnaam, telefoonnummer en website duidelijk vermeld staan. In het geval van een winkel is een adres ook cruciaal. Promoot je een evenement, dan moet je uiteraard de datum en de locatie van het evenement vermelden.

Social media

Maak jij actief gebruik van social media in de marketing van jouw bedrijf? Hoe kan het ook eigenlijk anders in deze tijd. Probeer de ontvangers van je flyers te verleiden om jouw bedrijf te gaan volgen op de kanalen waarop je actief bent. Zet daarom links of accounts van je social media in een hoekje op je flyer. Dan heb je daarna hopelijk geen flyers meer nodig om dezelfde mensen te bereiken, want die volgen je dan al op Twitter, Facebook of Instagram!

Share.

About Author

Leave A Reply