Wanneer je als ondernemer een nieuw merk hebt ontwikkelt en deze gaat exploiteren, is het belangrijk dat je dat merk registreert in het merkenregister. Dit is vergelijkbaar met de aanvraag van een patent, maar dan voor je merk. Je krijgt zo de zekerheid dat je het merk kunt gaan én blijven gebruiken. Daarnaast geeft het je de mogelijkheid om actie te ondernemen wanneer er inbreuk op je merkrechten plaatsvindt. Maar hoe werkt dat dan, een merk registreren? Dat gaan we je in deze blog vertellen, dus lees gauw verder!

Voorbereiding

Een goed begin is het halve werk. Zo geldt dat ook bij het registreren van je merk. Dit houdt in dit geval vooral in dat er voor de registratie onderzocht moet worden of er reeds gelijkende merken geregistreerd staan. Miljoenen merken zijn wereldwijd opgenomen in verschillende merkregisters. Wanneer één van die merken veel op jouw merk lijkt, is de kans op een conflict bij de registratie van jouw merk aanzienlijk. Door vooraf goed onderzoek te doen is de kans van slagen van jouw merkregistratie dan ook een stuk groter.

Merk registreren

Registratieprocedure

Wanneer je vervolgens jouw merk indient voor registratie, zullen er een aantal voorwaarden worden gesteld door het register. Zo moet jouw merk duidelijk onderscheidend en uniek zijn. Daarnaast moet je opgeven in welke branches of bedrijfstakken jouw merkt valt. Verdiep je hier goed in en zorg voor een brede dekking met betrekking tot die branches. Zo voorkom je dat je bij het ontplooien van nieuwe activiteiten met hetzelfde merk tegen risico’s voor de registratie aanloopt. Een merk mag namelijk gelijken aan een bestaand merk wanneer deze voor een andere tak wordt geregistreerd, waardoor je alsnog een kopie tegen kunt komen.

Bewaking

Wanneer je merkregistratie door de instantie wordt goedgekeurd, is deze compleet. Meestal geldt de registratie 10 jaar, een periode die altijd verlengd kan worden met nog eens 10 jaar. Dit betekent echter niet dat er geen gelijkende merken gedeponeerd kunnen worden. Het merkregister heeft geen autoriteit om merken te weigeren, noch houden zij in de gaten of er een gelijkend merk wordt gedeponeerd. Je bent dus zelf verantwoordelijk voor de bewaking van je merk. Wordt er een gelijkend merk gedeponeerd? Dan moet je hier dus ook zelf stappen voor ondernemen. In eerste instantie kan dat een brief zijn met het verzoek aan de organisatie in kwestie om een ander merk te kiezen. Uiteindelijk zijn ook gerechtelijke stappen mogelijk, mochten jullie er samen niet uitkomen.

Schakel een merkenbureau in

Om ervoor te zorgen dat dit gehele proces goed verloopt kun je het beste een merkenbureau inschakelen. Zij zorgen ervoor dat je zo min mogelijk zelf hoeft te doen en bieden vaak ook een abonnementsvorm aan voor de bewaking. Op die manier kun jij je bezighouden met ondernemen en erop vertrouwen dat je merk beschermd is!

Share.

About Author

mm

Online ondernemer. Schrijft en leest graag over ondernemerschap. Beheerder van meerdere blogs en als freelancer werkzaam voor diverse bedrijven.

Leave A Reply