Veel ondernemers kampen met een luxe probleem. Er komt meer werk binnen dan er in de beschikbare tijd uitgevoerd kan worden. In principe is dit geen reden tot klagen. Want niet iedereen verkeert in die positie. Maar het kan voor vervelende situaties zorgen. Zeker als je niet goed weet hoe je er mee om moet gaan. Meer opdrachten dan je aan kan? Lees dan eens de volgende aanbevelingen.
Meer opdrachten dan je aan kan
Als jij en je eventuele personeel een aantal uur per week in je onderneming stoppen, is dat je grens. En naast de uren die je aan je directe werkzaamheden besteed, zijn er ook nog randzaken. Deze hebben ook tijd en aandacht nodig. Wanneer je dit te lang laat liggen, wordt de benodigde tijd om het later te doen, ook toe. Als klanten je vervolgens opdracht geven voor meer werk dan het aantal beschikbare uren, dan heb je een probleem. Een paar weken meer uren maken zal nog wel lukken. Maar dit is geen structurele oplossing, zeker als je een burn-out wilt voorkomen.
Nee is ook een antwoord
Een belangrijk gegeven is dat een opdracht weigeren een minder groot probleem is dan je denkt. Ten eerste bevindt je klant zich wellicht in dezelfde positie. Dan begrijpt hij het wanneer je te druk bent. Omdat je toch werk genoeg hebt kun je een opdracht mislopen. Op de lange termijn komen klanten eerder terug als je eerlijk nee zegt, dan wanneer je nu te laat levert. Of erger nog, als de kwaliteit minder is vanwege de tijdsdruk.
Is een levertijd wel zo spannend?
Vraag altijd door bij een opdrachtgever of de levertijd wel echt zo strak is. Vaak worden er bijna niet-realistische levertijden geëist. Maar vaak komt dit bij een inkoper vandaan die geen risico op een late levering wilt lopen. Dan is er vaak nog wel wat speling.
Efficiënter werken
Een andere aanbeveling is om je werkzaamheden eens goed te bekijken. De kans is vrijwel 100% dat er wat valt te optimaliseren. Zet je beschikbare tijd efficiënt in. Heb je grotere opdrachten waar je van meerdere partijen afhankelijk bent? Richt je dan alleen op het projectmanagement.
Zoek goede partners
Wanneer je opdrachten als project aanneemt zijn je personeel en partners belangrijk. De opdracht is namelijk aan jou gegund. Dan is het zaak dat je onderaannemer dezelfde kwaliteit levert. Want er moet aan de wensen van de klant worden voldaan. Een verkeerde partij inhuren kan jou goede klanten kosten.
Prijzen heroverwegen
Veel opdrachten binnenhalen is goed. Maar als je al bijna niet aan je bestaande werk toekomt, kan het erg vervelend uitkomen. Gebeurd dit structureel, overweeg dan of je prijzen niet te laag zijn. Want als je meer geld vraagt, krijg je misschien minder opdrachten. Maar de opdrachten die je krijgt kun je goed uitvoeren. En je verdient er vervolgens ook nog eens meer aan.
Kies voor je bestaande klanten
Als je door de hoeveelheid werk, keuzes moet maken, kies dan eerst voor bestaande klanten. Zij zijn degenen die positief over jou zijn. Je hebt al een deel van je succes aan hen te danken. Dan is het belangrijk dat zij goede klanten blijven. Nieuwe klanten zijn leuk, maar er moet meer tijd en energie in worden gestoken.
Het is niet altijd ideaal maar meer opdrachten dan je aan kan, is een lastige situatie. Maar ga er dan op de juiste manier mee om. Voorkom overbelasting en zorg dat je op de lange termijn klanten overhoud. En onthoud: Eerlijk duurt het langst. Het wordt uiteindelijk ook het meest gewaardeerd.