Image default
Personeel

Met wat voor secundaire arbeidsvoorwaarden kun je je onderscheiden als werkgever?

Het is geen geheim dat veel bedrijven en organisaties het op dit moment moeilijk vinden om personeel te vinden en te behouden. Omdat er veel werk beschikbaar is voor in feite te weinig mensen, mede dankzij de vergrijzing, hebben werkzoekenden meer te kiezen en wisselen werknemers sneller van baan. Dat betekent dat het voor werkgevers alle hens aan dek is om zich te onderscheiden van de concurrentie. Een van de instrumenten die je hebt om daarbij in te zetten, zijn secundaire arbeidsvoorwaarden, oftewel de extra voordelen die je als werkgever aan je werknemers kunt bieden als aanvulling op hun normale salaris. Deze zijn over het algemeen bedoeld om het werknemerswelzijn te verbeteren en te zorgen voor een betere werk-privébalans. Een pensioenregeling is er een die bijna verondersteld is, dus wat kun je daarnaast nog meer bieden om mensen te interesseren om voor jouw bedrijf of organisatie te komen en te blijven werken?

Meer vakantiedagen dan wettelijk verplicht

Een zeer interessante knop om aan te draaien, zijn het aantal vakantiedagen. Hier zit een wettelijk minimum aan dat je sowieso moet bieden, maar echt een vetpot is dat niet voor werknemers. Vakantiedagen zijn echter wel een dure aangelegenheid voor werkgevers, dus lang niet alle bedrijven of organisaties zijn bereid om er meer te bieden dan wettelijk verplicht is. Jij kunt dat wel doen als je daar mogelijkheden toe ziet. Dit kan een grote rol spelen in het interesseren van nieuwe medewerkers, maar ook in het vasthouden van je huidige medewerkers.

Opleidingsmogelijkheden in de secundaire arbeidsvoorwaarden

Deze is wat minder origineel, maar toch belangrijk om te vernoemen: het aanbieden van opleidingsmogelijkheden, zodat werknemers zich kunnen ontwikkelen. Veel mensen hebben de wens om binnen hun loopbaan te groeien, maar zien vaak zelf niet de mogelijkheid om tijd en geld te investeren in extra opleidingen. Daarom is het erg interessant als dit vanuit de werkgever mogelijk gemaakt wordt. Natuurlijk gaat het dan om opleidingen die relevant zijn voor het bedrijf, waardoor de werknemer in kwestie zich binnen het bedrijf zelf kan ontwikkelen. Je investeert immers niet in het opleiden van medewerkers voor een ander bedrijf.

or werkgevers alle hens aan dek is om zich te onderscheiden van de concurrentie

Kantoorfruit

Misschien heb jij altijd al fruit op kantoor staan dat voor iedereen beschikbaar is. Het is echter helemaal geen vanzelfsprekendheid dat je dit als werkgever aanbiedt aan medewerkers, een veel bedrijven en organisaties doen dit ook helemaal niet. Het is misschien ook geen groot gebaar, maar het geeft wel aan dat je waarde hecht aan de gezondheid van je personeel en bereid bent wat extra’s te bieden. De aanwezigheid van kantoorfruit is daarom iets wat best genoemd mag worden in vacatures en in sollicitatiegesprekken, omdat het toch een kleine bijdrage kan leveren in het over de streep trekken van mensen om voor jou te willen werken.

Sportiviteit ondersteunen

Fruit is gezond, maar sport al helemaal. Ook dat is een invalshoek die je zou kunnen benutten als werkgever. Een gebruikelijke manier om dit te doen, is door een financiële bijdrage te leveren aan een sportabonnement of de aankoop van een fiets. Zo stimuleer je je werknemer om zijn of haar vrije tijd meer te bewegen. Maar je kunt ook bewegen tijdens of rondom werktijd aanmoedigen, door te investeren in sportfaciliteiten op de zaak waar medewerkers gebruik van kunnen maken.

Kinderopvangvoorzieningen

Een bekend probleem voor mensen die werken of willen werken is kinderopvang. Dit is bijzonder duur, waardoor het soms niet verhouding staat tot wat het werken opbrengt. Dat is zonde, want daardoor gaan er minder mensen werken en blijft de krapte op de arbeidsmarkt bestaan, waar ook jij last van kunt hebben. Sommige werkgevers bieden daarom kinderopvang op de werklocatie of verstrekken vergoedingen voor kinderopvangkosten. Ook dit is iets wat je zou kunnen overwegen qua secundaire arbeidsvoorwaarden om mensen over de streep te trekken.

Vrijmibo en bedrijfsfeesten

De boog kan niet altijd gespannen staan, althans, het zou fijn zijn als dat zo kon zijn. Daarom kan het aantrekkelijk zijn voor (potentiële) werknemers als er bijvoorbeeld iedere weer een vrijdagmiddagborrel (vrijmibo) georganiseerd wordt, waardoor men het laatste uurtje niet meer hoeft te werken en op een gezellige manier het weekend in kan gaan. Daarmee breng je ook wat extra gezelligheid naar de werkvloer. Daarnaast zijn regelmatige bedrijfsfeesten voor sommigen ook een reden om voor een bedrijf of organisatie te kiezen.

Niets van bovenstaande is gratis. In alle gevallen moet je als bedrijf of organisatie in de buidel tasten. Maar dat doe je wel met een goed doel, namelijk om je te onderscheiden als werkgever met goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Op deze manier kun je laten zien dat je goed zorgt voor je werknemers en dat je een aantrekkelijke werkgever bent, in de hoop dat men zich dan committeert aan een baan bij jouw bedrijf of organisatie.

Related posts

Nieuwe medewerkers inwerken: zo doe je dat

Danny

Met meer energie naar je werk

Dagmar

Portofoons: ideale communicatiemiddelen in een magazijn of in de bouw

Danny

Leave a Comment