Heb jij aan je verplichtingen voldaan, maar wil de klant maar niet betalen? Dan kan dat voor een hoop frustratie zorgen. Maar naast dat is erg vervelend is, kun je er zelf ook door in financiële problemen raken. Daarom is het goed om voorzorgsmaatregelen te treffen en adequaat te handelen als een betaling alsnog uitblijft. Wij helpen je een handje. In dit artikel geven je we je enkele tips om wanbetaling te voorkomen en te verhelpen.

Afspraken op papier

Een goed gesprek waarin vanalles wordt afgesproken gaat vaat sneller dan een conversatie op de mail. Toch is het raadzaam om de afspraken die je met de wederpartij maakt, ook op papier vast te leggen. Denk aan zaken als de som van betaling, de betalingstermijn, de datum van factureren en andere wederzijdse verplichtingen. Staat het op papier, dan heb je altijd iets om op terug te vallen. Wel dient de overeenkomst door beiden partijen te zijn ondertekend. 

Aanbetaling van de wederpartij

Een andere manier om wanbetaling te voorkomen is door een aanbetaling te vragen. Met een aanbetaling geeft de wederpartij blijk van vertrouwen. Daarnaast is de kans een stuk kleiner dat de wederpartij vroegtijdig afhaakt, immers is er al een investering gedaan. Vertrouw je het toch niet helemaal? Dan kun je ook afspreken dat de klant eerst betaald voordat je de dienst levert. Dit wordt wel eens gedaan als uit een kredietcheck blijkt dat de klant niet kredietwaardig is en/of een historie heeft van niet (tijdig) betalen.

Contact opnemen

Heeft een klant niet betaald? Dan hoeft dit niet altijd met opzet te zijn. Vaak is niet betalen van een factuur een kwestie van vergetelheid. Een belletje of mailtje naar desbetreffende persoon kan de zaak al gauw oplossen. Daarom is het verstandig om eerst persoonlijk contact op te nemen. Je kunt ook direct een laatste aanmaning sturen, maar dit snelle handelen kan de relatie onder druk zetten. 

Laatste aanmaning versturen

Laatste aanmaning versturen

Heeft de klant nog steeds niet betaald? Dan is het tijd om een laatste aanmaning te versturen. Hierin verzoek je de klant vriendelijk doch dringend om de factuur te betalen binnen de in de brief gestelde betalingstermijn. Je kunt de brief zelf opstellen, maar je kunt een laatste aanmaning ook laten versturen door een incassobureau. Dan weet je zeker dat de benodigde informatie erin staat. Bij Credifin kun je al voor een paar euro een correcte laatste aanmaning laten versturen. 

Incassobureau inschakelen

Heeft de klant de factuur niet betaald, ook niet na ontvangst van de laatste aanmaning? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Je kunt dit overlaten aan een professional: een incassobureau. Na het versturen van een laatste aanmaning kan een incassobureau de druk opvoeren om de betaling te innen. Zij beschikken over diverse middelen om efficiënt facturen te innen, en vaak met succes! Een incassobureau scheelt je tijd, geld en vooral een hoop frustratie. 

Hopelijk helpt dit artikel je bij het voorkomen en verhelpen van openstaande facturen! 

Share.

About Author

Leave A Reply