Image default
Ondernemen Tips

5 zakelijke lessen van 2020 voor het nieuwe jaar

Voor veel ondernemers was 2020 een rampzalig jaar. Wie had er ooit gedacht dat de economie plat zou komen te leggen omdat er een besmettelijke ziekte rondging? De coronacrisis heeft ons veel geleerd over solide bedrijfsvoering en het meebewegen met de tijd. We zetten vijf zakelijke lessen van 2020 voor het nieuwe jaar op een rijtje.

Personeel in dienst hebben kan je nekken

Natuurlijk is zekerheid van inkomen een van de fijnste dingen die je kunt hebben in je leven. Daarom willen werknemers in loondienst altijd graag een vast contract verdienen. Wat de coronacrisis van 2020 ons geleerd heeft, is dat het in dienst hebben van medewerkers met contracturen de nekslag kan zijn voor je bedrijf wanneer je bedrijfsvoering stil komt te liggen. Vooral in de horecasector is dit gebleken. Zij moesten dicht, maar moesten wel hun medewerkers doorbetalen en hun huur blijven betalen. Daar zijn bedrijven door omgevallen. Het is een harde en onaangename conclusie, maar het dienst nemen van werknemers en het soort dienstverband is iets wat je als ondernemer in het vervolg nog maar eens zorgvuldig moet overwegen. Inmiddels weten we namelijk dat het haast onmogelijke mogelijk is: een virus kan de wereld in zijn grip krijgen en de overheid kan je hele sector stilleggen.

Thuiswerken is vaak best goed mogelijk

Hoewel er de laatste jaren wel al een beweging richting flexibeler werken en thuiswerken was, was thuiswerken nog nooit eerder zo’n groot thema als in 2020. Het was noodgedwongen, en uit nood worden vaak creatieve oplossingen geboren. Als we iets ondervonden hebben het afgelopen jaar, is het dat thuiswerken in een redelijk aantal gevallen best goed mogelijk is. Er zijn online tools om te vergaderen in groepsverband, externe harde schijven om data te verplaatsen en inmiddels hebben veel mensen thuis wel een fatsoenlijke werkplek ingericht. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat de trend van thuiswerken in 2021 niet zomaar teruggedraaid wordt, ook als de overheid maatregelen intrekt. Men weet nu wat er mogelijk is, en dat thuiswerken ook zo zijn voordelen heeft. Niet meer twee keer per dag in de file staan, bijvoorbeeld.

Online verkoop en diensten is cruciaal

Er zijn het afgelopen jaar een hoop ondernemers wakker geschud waar het op online verkoop van producten en diensten aankomt. Zij moesten plotsklaps een manier vinden om toch omzet te genereren terwijl de ‘fysieke’ zaak gesloten was voor klanten. Woonboulevard moesten als een malle al hun producten online zetten en videobelgesprekken met klanten mogelijk maken om toch maar te kunnen blijven verkopen, om een voorbeeld te noemen. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat sommige ondernemers rijkelijk laat dat aha-moment hadden, maar wat onvermijdelijk is, is dat die online verkoop in stand gehouden gaat worden. Ook als winkels en andere bedrijven weer klanten kunnen ontvangen. De consument vindt het namelijk prima om dingen van achter de computer te kunnen regelen. Het aftuigen van de online verkoop na de coronamaatregelen zou een bijzonder slechte inschatting zijn.

Een buffer voor onvoorziene omstandigheden is geen overbodige luxe

Een financiële buffer is voor iedereen te allen tijde een rustgevend feit. Maar niet iedereen draagt er zorg voor dat die buffer er altijd is, ook ondernemers niet. Dat er te veel scherp aan de wind gevaren is, bleek wel toen al in de eerste maanden van de coronacrisis bedrijven begonnen om te vallen. Zij hadden niet genoeg vet op de botten om de tegenslag te overleven. De Nederlandse staat had daarentegen wel een forse financiële buffer of ‘diepe zakken’ zoals de regering het zelf omschreef, waardoor het land en bedrijven zoveel mogelijk overeind gehouden kunnen worden. Verstandig financieel beleid is dus cruciaal, want zoals gebleken is kunnen onvoorziene omstandigheden van veel grotere omvang zijn dan we ooit hebben durven denken.

Zorg dat je SBI code klopt

SBI staat voor Standaard Bedrijfsindeling en geeft aan wat de hoofd- en de nevenactiviteiten van een bedrijf zijn. Als je bedrijfsactiviteiten veranderen, moet je dit zelf doorgeven aan de Kamer van Koophandel, zodat je SBI code gewijzigd kan worden in het Handelsregister. Dat is van belang gebleken toen de overheid een aantal codes selecteerde van bedrijfstakken die recht hadden op financiële ondersteuning vanuit de overheid tijdens de coronacrisis. Sommige ondernemers kwamen er op dat moment achter dat ze in feite wel bij de doelgroep hoorden, maar niet de juiste SBI code hadden. Omdat de code die je had op het moment van de eerste coronamaatregelen leidend is, was het te laat om het te wijzigen. Zorg er dus altijd voor dat je dit soort zaken op orde hebt.

Verder kunnen we op oudjaarsavond in zeer kleine groepjes alleen maar het glas heffen op wat hopelijk een beter jaar gaat worden. Zowel persoonlijk als zakelijk.

Related posts

Het opstellen van een duurzaam printbeleid; 6 tips

Danny

Geef een onvergetelijke presentatie voor jouw collega’s

Dagmar

Gratis urenregistratie: 3 tips om gratis je uren bij te houden

Danny

Leave a Comment