Image default
Commercieel Nieuws Strategie

Wat een ondernemer kan leren van de Primark

Velen van ons zullen de Primark kennen. Al is het van naam of dat je een winkel in je regio kent. Hoewel de Primark al eind jaren ‘60 is begonnen is het warenhuis nog maar enkele jaren in Nederland te vinden. Het bedrijf maakt een gestage groei door. Ondanks dat het aantal winkels afneemt. Met 18 winkels in Nederland levert de Primark haar producten aan een grote doelgroep. Tegen de economische trend in. Wat kan je als ondernemer hiervan leren?

In het nieuws: gegroeide omzet

“De budgetkledingketen Primark heeft zijn omzet in Nederland het afgelopen halfjaar flink zien groeien. Afgezet tegen de nieuwe winkelruimte, onder meer door de nieuwe megawinkel in het centrum van Amsterdam, viel de groei echter wat tegen. Dat bleek woensdag uit cijfers van moederbedrijf Associated British Foods.De omzet van de Nederlandse winkels steeg in de zes maanden tot eind maart met 18 procent.” Dit nieuws is te lezen op de website van Nu.nl.

Het concept van de Primark

Zoals gezegd is de Primark al sinds de jaren ‘60 actief. Gestart in Ierland onder de naam Penney’s en vervolgens via het Verenigd Koninkrijk uitgegroeid tot een internationale keten. Het concept wat de basis van het succes vormt, is gebaseerd op drie belangrijke punten:

  1. Doelgroep van kinderen, tieners en jonge vrouwen met een beperkt budget;
  2. Gevestigde en geaccepteerde merknaam;
  3. Alleen ‘offline’ winkelen in goede warenhuizen.

Deze 3 hoofdzaken garanderen het succes. De genoemde doelgroep is een enorm aandeel van de wereldbevolking. Door het opbouwen van een goede naam is er geen negatieve sfeer rondom de naam Primark. Hoe lang de Primark het nog volhoudt om geen webshop te openen is de vraag. Maar door steeds maar klanten naar je winkel te krijgen zorgt blijkbaar voor een koopwoede die online niet te generen is.

Als ondernemer hiervan leren

Om de groei van je eigen onderneming te stimuleren kun je leren van het concept van de kledingwinkel. Ondanks de lage verkoopprijs presteert het bedrijf goed. Dat dit niet ten koste gaat van hun leveranciers in andere werelddelen maken ze zelf duidelijk zichtbaar op hun website. Door de grote verkoopaantallen is de marge op de producten ongetwijfeld minder hoog. Juist door het aanbieden van goedkope budgetkleding wordt er meer verkocht. Daarnaast is een goede merknaam belangrijk. Als je lage prijs als dubieus wordt ervaren kun je dit dus teniet doen door hierover duidelijkheid te verschaffen. Een klant die fysiek jouw product kan vasthouden is eerder over te halen om meer te kopen. Zeker als je producten voor een doelgroep met een beperkt budget te betalen zijn.

Er zijn veel meer bedrijven waarvan je kunt leren. Maar kijk dan niet alleen naar de ondernemingen met dure en exclusieve producten. Primark heeft juist een concept gevonden waarin continuïteit is te vinden in producten met een lage verkoopprijs.

Related posts

De schaduwkant van just in time (JIT) strategie.

Mathijs

Slechte reviews voor je bedrijf! Wat nu?

Dion

De eerste beslissingen van president Trump

Mathijs

Leave a Comment