Image default
Personeel

Pesten op werk – Dit kan je zelf doen aan pestgedrag

Pesten op het werk komt helaas veel en vaak voor. Je denkt dat het op de middelbare school wel stopt, maar jammer genoeg komt pestgedrag ook op de werkvloer voor en zit er geen eindleeftijd aan. Maar wat kan je concreet tegen pestgedrag doen? Kan je het voorkomen of in ieder geval actie ondernemen als je het constateert? Pestgedrag heeft veel impact op de persoon die gepest wordt, maar ook op de sfeer en het vertrouwen binnen het team. Deze consequenties hebben bovendien nadelige gevolgen voor de werkzaamheden. Door pestgedrag aan te pakken, maak je niet alleen de sfeer onderling beter en werk je aan de binding tussen collega’s, maar je vergroot ook het werkplezier, verlaagt het ziekteverzuim en verbetert zelfs de productiviteit. Genoeg redenen om van pestgedrag verleden tijd te maken op de werkvloer!

Pijnlijke feiten en cijfers over pesten op de werkvloer

Pesten kan leiden tot gezondheidsklachten met alle gevolgen van dien. Wist je dat het pesten op de werkvloer leidt tot zo’n vier miljoen extra verzuimdagen (!) per jaar? Je kunt vast uitrekenen dat het daardoor een gigantische kostenpost is voor werkgevers, omdat het loon wordt doorbetaald. In 2014 waren er bijvoorbeeld een half miljoen werknemers het slachtoffer van pestgedrag op de werkvloer. En wist je dat een kwart van de werknemers ooit is gepest door collega’s of zelfs een leidinggevende? Het zijn pijnlijke feiten waar we met elkaar wat aan kunnen doen. Samen kunnen we het pestgedrag stoppen. Pestgedrag neemt op de werkvloer uiteenlopende vormen aan. Denk bijvoorbeeld aan pesterijen in de vorm van uitschelden, intimidatie, buitensluiten of het achterhouden van belangrijke kennis die nodig is om de werkzaamheden uit te voeren. Pesten op de werkvloer overkomt nog steeds ontzettend veel werknemers die hier lichamelijke en mentale klachten door ervaren.

Je staat er niet alleen voor

Het is belangrijk dat je hulp zoekt wanneer je wordt gepest, je staat er niet alleen voor. Helaas kan je er meestal niets aan doen dat je wordt gepest, maar het is ongelooflijk belangrijk dat het pestgedrag stopt. Jou wordt onrecht aangedaan waarvan de lasten erg zwaar zijn. Voor sommigen werd het pestgedrag zelfs fataal! Pesten is echt schadelijk voor je, daarom is het goed om hier wat aan te doen. Herken je pestgedrag bij anderen? Ook dan is het belangrijk om actie te ondernemen en niet toe te blijven kijken, voor je het weet gaat iemand eraan onderdoor terwijl je wel degelijk het verschil kunt maken. Praten over pesten is erg belangrijk, zodat je wordt gehoord en iemand met je mee kan denken. Dit kan iemand binnen, maar ook buiten de organisatie zijn. Denk aan een vertrouwenspersoon, een huisarts, een psycholoog, een collega of leidinggevende. Samen kan er worden nagedacht over een passende oplossing.

De pester confronteren

Ook kan je de pester – als je dit durft – confronteren met het gedrag. Het komt in veel gevallen voor dat de pester niet door heeft hoeveel hij/zij jou met bepaalde gedragingen of woorden kan raken. Dat je dit verdriet doet, mag je natuurlijk kenbaar maken zodat je samen kunt kijken hoe je er sterker uit kunt komen. Is dit niet (meer) mogelijk? Dan kan je overwegen met de vertrouwenspersoon de pester hierop aan te spreken. Ook kan je een klacht indienen, verdiep je wel eerst in de manieren waarop de klacht van toepassing is. Indien het praten en melden niet geholpen heeft om de situatie te verbeteren kan mediation iets betekenen voor jou en jouw werkgever of voor jou en de betreffende collega. Bij mediation begeleidt een onafhankelijke bemiddelaar (de mediator) de gesprekken tussen de twee partijen. Pestgedrag overkomt je wellicht, maar je kunt wel een actieve rol spelen in het aanpakken. Nog even sterk zijn, zodat je hier goed doorheen komt en je er niet aan onderdoor gaat. Let goed op jezelf en schakel tijdig hulp in, schaam je niet voor de ontstane omstandigheden, maar maak van het pestgedrag verleden tijd.

Related posts

Personeel werven: uitbesteden of niet?

Dion

Negatieve stoorzender in je team: hoe ga je daarmee om?

Dion

Telefoon van de zaak voor werknemers

Danny Bijl

Leave a Comment