In de afgelopen tijd komen er veel signalen binnen dat het weer beter gaat met het Nederlandse bedrijfsleven. Een gevolg daarvan is onder andere het aantal startups. In allerlei sectoren komen er innovatieve ondernemers bij. Wellicht denk je er zelf ook weleens aan om voor jezelf te beginnen. Wij zochten uit welke branches het meest populair en succesvol zijn.
Groei van startups
Wat is nu precies een startup? Er is namelijk een verschil met een startup of een beginnende onderneming. Een startup wordt gekenmerkt door het leveren van een product of dienst die een mondiaal probleem oplost. Kom je tijdens een brainstormsessie tot het inzicht om een bestaand probleem aan te pakken met een technische oplossing? Als je dit in de markt brengt met een eigen bedrijf, is er sprake van een startup. Startups zijn snelgroeiende ondernemingen waarbij het meerjarenplan niet vastligt. Een financieel standpunt voor wat een startup is, luidt als volgt: Er is sprake van een startup als een onderneming, van niet ouder dan vijf jaar, in drie jaar tijd een omzetgroei van 20% heeft gerealiseerd. Daarnaast moet er een positief netto resultaat zijn geboekt.
Populaire branches
Hoewel de exacte cijfers per jaar een beetje schommelen, zijn er wel een paar trends. De bedrijfscategorieën waarin de afgelopen jaren de meeste startups zijn geweest, zijn:
- Webwinkels;
- Uitzendbureau`s;
- Restaurants en cafés;
- Kinderopvangbedrijven;
- Zorg en welzijn ondernemingen;
- Software en applicatie leveranciers.
Omdat een startup in feite een snelgroeiend bedrijf is waarbij de toekomst zogezegd doelloos is, zijn er natuurlijk ook bedrijven die falen. Dit leidt tot veel opheffingen van deze ondernemingen.
Opheffingen van startups
Over het algemeen is het zo dat de branche waarin de meeste startups zijn, ook de meeste opheffingen heeft. Op zich klinkt dit logisch, maar dit zorgt wel voor een ander beeld. Webwinkels zijn de laatste jaren als paddestoelen uit de grond gekomen. Toch zijn er velen weer opgeheven. Dit lijkt niet in verhouding te staan met het feit dat onze online aankopen explosief groeien. Dit betekent dat er veel verschil is tussen succesvolle en falende webwinkels. Blijkbaar is er nauwelijks een tussenweg.
Advies voor een startup
Omdat er naast startups ook veel opheffingen zijn, blijkt het dat het niet zo eenvoudig is. Als ondernemer komt er veel op je af. Zeker als je nog niet eerder een ondernemer bent geweest. Er zijn allerlei zaken die je wellicht van tevoren niet aan ziet komen. Als je dan ook nog eens een snelgroeiend bedrijf hebt, komt het extra hard aan. Je hebt dan minder tijd om je met het extra werk bezig te houden. Als je verkoop gestaag groeit, moet de rest eromheen ook meegroeien. Laat je daarom adviseren voordat je naar de KvK gaat. Leer van andere ondernemers. Lees bijvoorbeeld eens interviews waarin anderen ervaringen uitwisselen.
Uiteraard zijn de bovenstaande conclusies afgeleid van de landelijke cijfers. De trend is echter duidelijk. Maar met alleen een startup ben je er nog niet. Je moet ook aan de toekomst denken. Durf te ondernemen, maar denk er wel goed over na.