Image default
Eigen bedrijf Ondernemen

Randzaken uitbesteden, of zelf doen?

Voor het uitvoeren van je werk, moet er altijd van alles geregeld worden. Om het vervolgens correct af te handelen komt er ook allerlei extra werk bij. Daarnaast heb je veel algemene dingen die je aandacht nodig hebben. Omdat je al zo druk ben met het uitvoeren van je dagelijkse taken, is er niet altijd tijd voor randzaken. Wellicht kun je jouw randzaken uitbesteden maar er zijn ook redenen om het zelf te doen.

Indirecte werkzaamheden

Wat voor werk je ook doet, er komen altijd werkzaamheden bij. Dit zijn werkzaamheden die niet te factureren zijn. Vaak zijn het juist ook zaken waarvan je van tevoren niet had bedacht dat er zoveel tijd in zou gaan zitten. Als je na een lange dag werken thuis komt, dan ga je liever ontspannen. Dit is ook beter om de balans tussen werk en privé in stand te houden. Als er dan nog allerlei zaken zijn die je aandacht vragen, is dat vervelend.

Administratie

Een verplicht nummertje is de administratie. Dit was vooraf ook wel duidelijk. Je werk moet worden gefactureerd, en je leveranciers moeten worden betaald. Afhankelijk van de werkzaamheden die je verricht moet je wellicht ook veel materialen of diensten inkopen. Dit vereist een behoorlijke administratielast extra. Als je ook nog personeel in dienst hebt moet je nog veel meer administratief verwerken. Omdat dit alles het doel van de onderneming dient is het logisch dat je de administratie moet doen. Laat het niet tot het eind van de maand liggen want dan kost het je erg veel tijd. Zeker omdat niet ieder detail nog helder in je geheugen zit.

Algemene randzaken

Naast de administratie zijn er nog meer dingen die jou (ongewild) bezig houden. Dit kan van alles zijn, in feite alles wat je voor je bedrijf doet wat niet met je product/dienst en de administratie te maken heeft. Je kunt hierbij denken aan het volgende:

  • Telefoonabonnement, zowel vast als mobiel;
  • Auto van de zaak en het onderhoud daarvan;
  • Organiseren van promotiemiddelen zoals website, visitekaartjes etc.
  • Beheer van een eventueel bedrijfspand;
  • Bezoeken of deelnemen aan vakbeurzen;
  • Bankzaken buitenom betalingen, zoals hypotheek of overstappen;
  • Doel en strategie van de onderneming bedenken/bewaken;
  • Gereedschappen organiseren en/of onderhouden;
  • Cursus voor vakbekwaamheid of professionalisering;
  • Etc.

Randzaken uitbesteden

Al met al zijn er genoeg dingen die je tijd op kunnen eisen. Als dit zoveel tijd van je vergt dat je iedere avond druk met je onderneming bent, is dit teveel. Je zult dan overdag tijd vrij moeten gaan maken. Aangezien de meeste ondernemers daar absoluut niet aan toe zijn, moet er dus een alternatief worden gezocht. Goed uitgangspunt is wel dat je weet wat jouw tijd kost als je niet produceert. Stel dat je een partner hebt die ook een volledige week werkt, maar zijn/haar salaris is veel lager dan jouw inkomen. Dan is het een overweging waard om je partner te vragen om minder te gaan werken en het een en ander van je over te nemen. Daarnaast kun je voor vrijwel alles een leverancier vinden. Er zijn administratiekantoren die veel van je over kunnen nemen. Er zijn bedrijven die de volledige organisatie rondom een bedrijfsauto van je overnemen. Ten slotte zijn er ook bedrijven met verschillende fulfilment oplossingen, die jouw voorraadbeheer op zich nemenKijk daarom eens om je heen naar dit soort ontzorgende bedrijven. Maak vervolgens een kostenafweging of het je niet teveel kost om het e.e.a. uit te besteden.

Het is erg belangrijk hoe graag je zelf de controle wilt hebben over alles wat jouw bedrijf aangaat. Als je er geen moeite mee hebt dan is je randzaken uitbesteden veel makkelijker dan wanneer je er wel wakker van ligt. Kortom je moet er de persoon naar zijn. Zorg voor inzicht in alle randzaken. Selecteer vervolgens de zaken die je wel/niet wilt uitbesteden.

Related posts

Laat je onderneming excelleren met Lean Six Sigma

Scott van Ede

5 zaken die je binnen je bedrijf met regelmaat moet checken

Dion

Eigen bedrijf starten zonder geld

Danny

Leave a Comment