Managers zouden zich meer als ondernemers moeten gedragen en minder als kleuterleider of als direct onderdeel van het team. Want alleen zo kun je echte stappen maken. In dit artikel delen we vijf inzichten die een goede Business Coach je leert. Deze vijf inzichten zijn afkomstig uit het boek Corporate Effectuation, een term voor een aantal simpele principes die veel ondernemers intuïtief volgen.
1. Werk met wat je hebt
Je kunt simpelweg niet blijven wachten tot de ideale omstandigheden zich voordoen. Of wachten tot het gouden idee aan komt waaien. Begin met wat je nu hebt. Voorkom dat je je blindstaart op wat je niet hebt en leer roeien met de riemen die je op dit moment tot je beschikking hebt. Dat zijn:
- Je eigen kennis
- Je werknemers
- Je netwerk
- Je resources
Je ontdekt dat je veel meer hebt dan je dacht. Tijd om datgene wat jij tot je beschikking hebt, in te zetten. Je hoeft niet altijd extra mensen of middelen te raadplegen om aan de slag te gaan.
2. Wat is je bottom line?
Managers zijn te vaak gefocust op datgeen wat een project of idee moet opleveren. Maar zoals jij misschien wel weet: niet alles is winstgevend. Kijk daarom niet alleen wat je met een project of idee kan verdienen, maar ook hoeveel je bereid bent om te investeren. In simpele woorden: wat mag het kosten? Dat is je bottom line. In de loop van het project houd je deze bottom line goed in de gaten. Als je eroverheen gaat, trek je de stekker eruit.
Geef jezelf en je team bij elk project de ruimte. Bedrijven als Uber en Amazon zijn ook (nog) niet winstgevend. Maar door duidelijk een bottom line te hebben vastgesteld, weten zij wanneer ze door kunnen blijven bouwen en wanneer het tijd is om te stoppen.
3. Omarm je netwerk
Heb je eenmaal een idee waarvan je duidelijk de bottom line en de potentie hebt bepaald? Wees niet egoïstisch en houd het niet alleen voor jezelf, omdat je denkt dat elk persoon in je netwerk er met je idee vandoor gaat. Dat is a) nogal krampachtig en b) niet productief. Je kunt niet alles in je eentje. Deel je idee juist met zoveel mogelijk mensen en probeer partners te vinden om je project samen mee uit te voeren.
Daarmee creëer je draagvlak, deel je het risico en vergroot je de slagingskans. Je kunt gebruik maken van meer middelen en een gedeeld netwerk. Hoe groter je netwerk, hoe groter de kans op succes.
4. Durf af te wijken van je originele plan
Een plan is er om van af te wijken. Je kunt vooraf niet het verloop van je project uitstippelen. Er moet voldoende ruimte zijn om van het vooraf opgestelde pad af te wijken. Dit betekent niet dat je het verloop van jouw plan niet in grove lijnen mag uitschrijven of visualiseren. Je moet immers wel een plan hebben. Maar je weet dat het altijd anders kan lopen.
Veel mensen zien veranderingen in projecten als bedreigingen. De kunst is echter ze als uitdagingen te zien, er flexibel mee om te gaan en ze in je voordeel te benutten. Door af te wijken van het origineel is er ruimte voor creatieve ideeën die kunnen bijdragen aan het succes van je project.
5. Stel je personeel centraal
De markt, het weer, het humeur van je concurrent, de nieuwe auto van de overburen: er zijn genoeg externe factoren die van invloed zijn op het slagen van je project. De wereld waarin jij onderneemt is onvoorspelbaar. Je weet niet wat er de komende week, de volgende dag of zelfs het volgende uur gaat gebeuren.
Er is echter een belangrijke factor die altijd stabiel blijft: jouw personeel. Hun talent, de ervaringen die ze hebben en het vertrouwen in jouw onderneming zorgen ervoor dat je elke verandering het hoofd kan bieden. Geef je personeel daarom ook het vertrouwen en de verantwoordelijkheid om aan de slag te kunnen. Dat is de beste garantie voor succes. Voelt jouw personeel zich gehoord en voelen ze dat ze de ruimte hebben om verantwoordelijkheden op te pakken, dan zullen ze dit ook volgens hun beste kunnen doen. En daarmee zijn we weer terug bij vakkundig leiderschap – het creëren van een omgeving waarin jouw mensen hun talenten optimaal kunnen gebruiken.
Is er voor jou ook ruimte voor verbetering op het gebied van leiding geven? Plan daarom vandaag nog een gesprek in met een professionele Business Coach om te sparren. Het beste moment om die afspraak te plannen, is een aantal jaar geleden. Het tweede beste moment is vandaag.