Image default
Strategie

6 goede redenen om zakelijk te gaan bloggen

Zakelijk bloggen, het klinkt voor veel ondernemers als een tijdverslindende bezigheid die geen geld oplevert. Op de korte termijn kan dat inderdaad het geval zijn. Maar je bouwt er wel degelijk iets waardevols mee op dat op de langere termijn wél geld en ook status kan opleveren. We noemen zes goede redenen om zakelijk te gaan bloggen.

Goedkopere marketing die goed is voor je score in Google

Bloggen is een interessant en vooral ook goedkoper alternatief voor adverteren. Je kunt bijvoorbeeld wel adverteren in Google zodat je op bepaalde zoektermen gepusht wordt, maar dit kan aardig in de papieren gaan lopen. Als je zelf relevante content creëert op je bedrijfswebsite, leg je echter ook een fundament om beter gevonden te worden in Google. Als jij de juiste content schrijft, kun je ergens bovenaan eindigen wanneer mensen een zoekvraag intypen. Hoger zelfs dan grotere bedrijven in dezelfde sector. Google kijkt niet namelijk naar de omvang of status van een bedrijf of ondernemer, maar naar relevante content.

Kennis laten zien

Wanneer je zakelijk gaat bloggen over je vakgebied, kun je daarmee ook aantonen welke expertise je in huis hebt. Natuurlijk wil je niet alles gratis weggeven, maar het getuigt van zelfvertrouwen om jouw kennis op deze manier tentoon te spreiden. Zo creëer je vertrouwen bij potentiële klanten. Ook kun je er volgers mee winnen als je jouw zakelijke blogs doorplaatst op je sociale media, als mensen de dingen die jij schrijft interessant vinden.

Je hoeft jezelf minder te verkopen

Koude acquisitie is altijd lastig. Hoe verkoop je jezelf zo in een korte tijd dat mensen voldoende onder de indruk raken van jou en wat jij voor hen kan betekenen? Jouw zakelijke blog kan hiervoor een basis creëren die maakt dat je jezelf veel minder hoeft te verkopen. Je hebt immers al jouw expertise laten zien in je blogs. Mensen hebben daardoor al een voorproefje gehad, waardoor de acquisitie niet meer zo ‘koud’ hoeft te zijn. Daardoor kun je bij acquisitie meteen overgaan op hoe jij maatwerk kunt leveren.

Je kunt jezelf zo makkelijker onderscheiden

Hoe onderscheid je jezelf van je concurrenten? Dat kan erg moeilijk zijn als je in feite dezelfde diensten levert. Een zakelijk blog geeft je een ideaal podium om je eigen geluid neer te zetten en je zo te onderscheiden van de concurrentie. Dat doe je met je schrijfstijl, je insteek, je humor, je handige tips en je inspirerende verhalen. Zo kan men je al leren kennen voordat ze je überhaupt ontmoet hebben. Ook dit maakt acquisitie minder ‘koud’.

Online etalage

Als bedrijf wil je gezien worden. Je wilt dat mensen je tegen kunnen komen, zoals een winkel in een winkelstraat. Maar veel bedrijven hebben geen locatie die erg in het oog springt of waarmee ze profiteren van grote stromen voorbijgangers. Een zakelijk blog kan een soort online etalage voor je worden, waarin je een kijkje kunt geven in wat jij en jouw bedrijf te bieden hebben. Dat kan omdat je door zakelijk te bloggen hoger in Google komt, maar ook als je jouw content doorplaats naar social media.

Je bouwt status op

Als ondernemer wil je status opbouwen voor je bedrijf, zodat je een gevestigde naam kunt worden. Die status kun je opbouwen door ruimhartig je kennis tentoon te spreiden in zakelijke blogs. Hoe meer mensen in aanraking komen met jouw blogs, des te groter jouw status als expert in jouw vakgebied wordt. Hiermee kun je ook de concurrentie die dit niet doet passeren in expertstatus. Als je consequent door blijft gaan met zakelijk bloggen en ervoor zorgt dat je content via veel kanalen te vinden is (je kunt het zelfs pushen op social media als je bereid bent daarvoor te betalen), kun je zelf de status van dé expert binnen het vakgebied verwerven.

Zakelijk bloggen is inderdaad geen klus waar meteen geld tegenover staat. Het is een investering die zich op een later moment uitbetaalt. Alleen is het een investering die niet per se geld hoeft te kosten, maar vooral tijd kost. De aanhouder wint echter. Als je het weet door te zetten en je content breed deelt, kan het je echter alleen maar goede dingen opleveren: meer bekendheid, meer status, meer klanten en dus meer inkomsten.

Related posts

Uniek zijn als ondernemer, do en don’ts

Mathijs

Hoe duurzaam is jouw onderneming?

Mathijs

De voordelen van VoIP

Mathijs

Leave a Comment