Een burn-out betekent letterlijk dat je bent opgebrand. Je kunt niet meer en hebt geen energie meer om iets te ondernemen. Alle lichamelijke alarmbellen zijn voor een langere periode afgegaan en je hebt ze genegeerd met gevolg: je bent op. Een burn-out krijgen is heftig, daarom wil je het liever voorkomen. Maar hoe constateer je het en welke symptomen horen hierbij? Maar nog belangrijker: hoe voorkom je een burn-out? Neem vanaf nu (niet volgende week, niet morgen, maar écht nu) meer rust en gun jezelf tijd om op te laden. Zorg goed voor jezelf zodat je er ook voor anderen kunt zijn en voorkom een burn-out.

Zoek hulp bij een burn-out

Je hoort steeds vaker dat er sprake is van een burn-out bij collega’s, vrienden of familie. En ook dat het traject om eruit te komen erg zwaar en lang duurt. Een burn-out zet je leven op zijn kop, daarom is het belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren en in te spelen op de behoefte die je hebt. Een burn-out is erg persoonlijk, waardoor de oorzaak en gevolgen ook verschillend kunnen uitpakken. De symptomen die iemand ervaart, hoeven niet ook dezelfde klachten te zijn die een ander persoon kan ervaren tijdens een burn-out. Het is belangrijk dat je hulp van buitenaf zoekt wanneer je het vermoeden hebt overspannen te zijn of te raken. Door tijdig aan de bel te trekken, kan je een burn-out ook voorkomen.

Geen energie meer hebben 

Het ontbreken van energie is een symptoom die bij een burn-out hoort. Er is geen energie en kracht meer om het dagelijkse op te kunnen brengen, de kracht is weg en het lichaam kan niet meer. Er wordt een hoge mate van vermoeidheid ervaren en daardoor kost alles erg veel energie. Wat eerst makkelijk voelde om te realiseren, kan nu aanvoelen als het beklimmen van de hoogste berg. Geen kracht meer hebben is dan ook de meest voorkomen klacht bij een burn-out. Door gas terug te nemen en onder je eigen grenzen te presteren, kan je opladen en het energielevel langzaamaan weer opbouwen. Je bouwt weer reserves op, alleen heeft dit veel tijd nodig. Een burn-out kan veel langer duren dan de periode die deze heeft veroorzaakt (als deze aangewezen kan worden).

Verminderde motivatie, vertrouwen en passie

Ook een klacht die veel voorkomt bij een burn-out is het afwezig zijn van passie en motivatie om iets op te pakken. Waar iemand voorheen enthousiast over raakte en blij van werd, kan diezelfde persoon niet meer vooruitkomen. Letterlijk. Elke stap is er eentje teveel en de motivatie om invulling te geven aan het dagelijkse is weg. De afwezigheid van motivatie kan overigens ook het gevolg zijn van de vermoeidheid die erg opspeelt in deze tijd. Ook kan de motivatie worden verminderd doordat werkzaamheden en taken niet meer goed van de grond komen. Daardoor daalt het vertrouwen (in jezelf) en ook de motivatie en bevlogenheid. Door hulp te vragen kan een expert meedenken hoe deze cirkel kan worden doorbroken.

Negatieve gedachten

Je werkt ontzettend hard, je zorgt minder goed voor jezelf en wilt resultaat zien. Je bent veeleisend, cynisch en voelt je opgejaagd. Er wordt onzekerheid ervaren en ook irritaties komen eerder om het hoekje kijken. Het spreekwoordelijke korte lontje is hierbij van toepassing. Niet gek ook; na non-stop inspanning, hoort ontspanning. Als ontspanning uitblijft, dan hakt dat erin door klachten op het gebied van overspanning. Negatieve gedachten spelen een steeds grotere rol, het opgejaagde gevoel blijft langer hangen en het lukt niet meer om de knop uit te zetten.

Een burn-out moet niet onderschat worden, je krijgt een burn-out makkelijker dan dat je er weer vanaf komt. Het is belangrijk om deze klachten te voorkomen door goed naar jezelf te luisteren en je grenzen aan te geven. Mocht je bovenstaande klachten herkennen, wees niet bang om om hulp te vragen zodat iemand met je mee kan denken. Door de juiste verwijzing kan je begeleiding krijgen om van deze klachten af te komen, zodat je het leven weer op kunt pakken zoals je voor ogen had.

Share.

About Author

Leave A Reply