Image default
Marketing Tips

5 onprofessionele website-fouten die je moet voorkomen

Wat is een bedrijf zonder website? Ze bestaan wel, maar zijn daardoor moeilijker online terug te vinden en komen als gevolg daarvan wat schimmig over. Het is niet professioneel om als bedrijf geen website te hebben. Het is het visitekaartje waarop je je bedrijf zo goed mogelijk presenteert. Maar het is ook plek waar (potentiële) klanten de informatie kunnen vinden die ze zoeken, en het biedt een portaal om contact te leggen met jouw bedrijf. Maar zomaar even een website online knallen is niet voldoende als je professioneel wilt overkomen. We bespreken vijf onprofessionele website-fouten die je moet voorkomen.

Niet responsive

Je website kan er prachtig uitzien op de computer en daar fantastisch functioneren. Dat is hartstikke mooi. Feit is echter dat veel websitebezoeken tegenwoordig niet plaatsvinden vanaf een computer, maar op een smartphone of tablet. Dat zijn andere, kleinere schermen. Als je website daarop weergegeven moet worden zoals hij is op de computer, haken mensen snel af. Ze moeten inzoomen om iets te kunnen lezen en dat na iedere klik weer herhalen. Daarom is het belangrijk dat je website responsive is. Dat wil zeggen dat de opmaak automatisch aangepast wordt aan mobiele apparaten. Hij krijgt een wat versimpelde, verticale weergave en een menu-knop. Je bezoekers zijn je er dankbaar voor en de kans op prospects en conversies groeit er aanzienlijk door.

Geen actueel jaartal

Op veel websites wordt onderaan een jaartal weergegeven met de naam van het bedrijf als eigenaar erachter als een soort copyright stamp. Dit jaartal verandert in veel gevallen niet automatisch mee wanneer we een nieuw jaar in gaan. Het gevolg is dat het op veel websites niet meer overeenkomt met het huidige jaar. Is dat een probleem? Niet voor de functionaliteit van je website, maar wel voor je professionele uitstraling. Ten eerste ziet er zo uit alsof je zaakjes niet op orde hebt omdat je dit soort details niet opmerkt. Maar het suggereert ook dat je website sinds dat jaartal niet meer is bijgewerkt en dat je misschien wel helemaal niet meer actief bent. En dat is natuurlijk wel het laatste wat je wilt als je graag zaken wilt doen!

5 onprofessionele website-fouten die je moet voorkomen

Traag lagende pagina’s

Heb je al eens getest hoe lang het duurt om pagina’s op jouw website te laden op een apparaat dat die pagina’s nog niet eerder geladen heeft? Het kan je verbazen hoe traag je site is, want in sommige gevallen laden websites echt ontzettend langzaam. In die tijd kan je klant of prospect al afhaken. Niet alleen vanwege een gebrek aan geduld, maar ook omdat het onprofessioneel overkomt als een website traag is. Daarnaast is het zo dat lange laadtijden leiden tot een slechtere rangschikking in zoekmachines. Daarom is het ten eerste belangrijk dat je afbeeldingen optimaliseert en caching gebruikt, maar zeker ook dat je overweegt over te stappen naar een betere hostingprovider om de laadsnelheid van je website te verbeteren. Want ook daar kan het aan liggen dat je website langzaam laadt.

Dode hyperlinks

Het kan natuurlijk zo zijn dat je gedurende het leven van je website pagina’s verwijdert of de titel en URL ervan aanpast. Maar vaak is het ook zo dat pagina’s naar elkaar doorlinken via hyperlinks in teksten of onder knoppen waar men op kan klikken. Het verwijderen van een pagina of aanpassen van de URL kan ervoor zorgen dat er dode hyperlinks op je website staan. Dat zijn links die leiden naar een pagina die niet bestaat. Ook dit is funest voor je professionele uitstraling. Check daarom regelmatig je hele website op dit soort dode links.

Onveilige website

Ken je dat slotje bij de adresbalk in de browser? Dat geeft aan of een website goed beveiligd is of niet. Heeft jouw website dat slotje niet, dan is dat een indicatie voor bezoekers dat hun gegevens niet veilig zijn als ze op jouw website komen. Dat is een goede reden om ervan af te zien. Soms is het zelfs zo dat er een expliciete waarschuwing voor een onbeveiligde website getoond wordt met de mededeling dat je gegeven mogelijk gestolen worden. Daar moet men specifiek aangeven zelf het risico aan te gaan. Veel mensen doen dat – terecht – niet. Voorkom deze problemen door een SSL-certificaat te installeren om een beveiligde verbinding (https) te bieden. Dit is in het bijzonder relevant als je een e-commerce site hebt.

Neem je site dus niet voor lief. Zorg er goed voor en besteed er de nodige aandacht aan. Dat is echt noodzakelijk om je professionele uitstraling te behouden. Die heb je keihard nodig om van leads conversies te kunnen maken en zakelijk succes te boeken.

Related posts

Zo blijven je bedrijfsgegevens veilig

Danny Bijl

De 3 belangrijkste aandachtspunten voor het verkopen van je pand

Danny Bijl

3 tips voor meer online zichtbaarheid

Dagmar

Leave a Comment