Image default
Tips

Hoe kun je je onderscheiden als webshop?

Webshops waren al buitengewoon populair, maar de coronacrisis heeft dat nog eens een enorme boost gegeven en ervoor gezorgd dat er nog veel meer webshops zijn bijgekomen. Dat maakt het wel moeilijker om je te onderscheiden, omdat er zoveel concurrentie is. Toch moet je een manier vinden om klanten naar jouw webshop te trekken en ervoor te zorgen dat ze ook bij jou blijven bestellen. Hoe kun je je onderscheiden als webshop? We geven een aantal tips.

Lagere prijzen

Nederlanders blijven Nederlanders. We zijn gevoelig voor prijsverschillen en bereid om andere eisen te laten varen als we geld kunnen besparen. Ook zijn we bereid om even verder te zoeken om elders hetzelfde voor een betere prijs te krijgen. Dat betekent dat je je als webshop al snel uit de markt prijst als je duurder bent dan andere webshops. Voor een klein deel kan service en betrouwbaarheid dat gat dichten, maar hogere prijzen dan de concurrentie leiden er wel toe dat mensen in eerste instantie al voor de concurrent kiezen en dus jouw service en betrouwbaarheid helemaal niet ervaren. Probeer dus je prijzen lager te houden. Mocht je een vaste schare klanten opgebouwd hebben die met genoegen bij jou bestellen, dan kun je altijd nog de prijzen een beetje gaan opvoeren.

Klachten serieus nemen

Klagen is ook heel Nederlands. We zijn ongeduldig en snel ontevreden, en als we geen gehoor krijgen zijn we bereid om een bedrijf totaal af te branden. Niet alleen tegen vrienden en familie, maar ook online. Men kan immers overal reviews achterlaten die niet door jou als webshopeigenaar verwijderd kunnen worden, en ook op de sociale media kan in het openbaar een hoop negativiteit gespuwd worden die jouw bedrijf in een slecht daglicht zet. Daarom is het cruciaal om het niet zo ver te laten komen. Neem klachten meteen serieus. Het gekke is dat klachten die snel en adequaat afgehandeld worden juist tot meer vertrouwen in een bedrijf kunnen leiden. Komt het toch zover dat mensen online negatieve berichten gaan achterlaten, reageer hier dan snel, constructief en in het openbaar op. Zo zien ook andere dat je klachten serieus neemt.

Geen verzendkosten

We zijn dol op webshops waar je geen verzendkosten betaalt of anders in ieder geval lage verzendkosten. Dat is ook een van de redenen waarom Bol.com zo succesvol is, en hetzelfde geldt voor Coolblue. Vraag je reële verzendkosten die reflecteren wat het écht kost om een product te versturen of bezorgen, dan is dat vaak een forse drempel voor mensen om bij jouw webshop een bestelling te plaatsen. We vinden verzendkosten van vier euro of hoger al snel te veel, want dan gaan we redeneren dat we het product net zo goed bij een fysieke winkel kunnen kopen. Nu is de truc van het laag houden van verzendkosten natuurlijk dat je ze in ieder geval ten dele in de prijs van het product probeert te verwerken (zonder aanmerkelijk duurder te worden dan je concurrenten) of het ‘verlies’ dat je erop lijdt te compenseren door heel veel verkoop. Dat laatste is helaas voor een beginnende webshop een erg groot risico. Retourzendingen spelen overigens ook een rol in de keuze van de klant om bij jou te kopen, zij het een kleinere rol. Komen de verzendkosten bij een retourzending voor rekening van de klant, dan is dat een reden voor de klant om bij een andere webshop te kopen.

Goede informatie op de website

Hoe comfortabel online verkoop ook is voor zowel klant als verkoper, is er natuurlijk de kans dat klanten vragen hebben waar ze op de website geen antwoord op vinden. Dan moeten ze kunnen bellen om hun vraag te stellen zonder daar minutenlang voor in de wacht te moeten staan. Maar het liefst vindt men het antwoord gewoon op je website. Verzamel daarom de vragen die vaak gesteld worden en beantwoordt deze in een speciale sectie op de website voor veelgestelde vragen. Dat scheelt de klant het moeten plegen van een telefoontje waar hij of zij doorgaans helemaal geen zin in heeft en het scheelt jou als verkoper vele inkomende telefoontjes. Bovendien schept uitgebreide en goede informatie op de website vertrouwen bij klanten.

Eigenlijk spreekt het allemaal redelijk voor zich, maar je moet het toch maar allemaal even doen. Maar als je wilt dat je webshop een succes wordt, moet je in eerste instantie redeneren vanuit de klant en daarna pas vanuit het bedrijf.

Related posts

VOF oprichten: Wat moet je weten?

Mathijs

8 Handige apps voor verlofregistratie

Danny

3 argumenten om een IT bedrijf in te schakelen

Danny Bijl

Leave a Comment