We zitten middenin de periode van de feestdagen. Sinterklaas is achter de rug, maar de Kerst en Jaarwisseling komen nog. Daarnaast lijkt de crisis voorbij. Op dit moment kopen honderdduizenden mensen per dag online de meest uiteenlopende artikelen. Als eigenaar van een webshop is het aanpoten om alle pakketjes op tijd de deur uit te hebben. Belangrijker nog, om de pakketjes op tijd bij de klant in de bus te hebben. Dit kan je veel geld kosten, maar je kunt ook besparen.

Verzendwijze van je pakketjes

Afhankelijk van de grootte van je pakketjes of pakketten, is de verzendwijze belangrijk. Met name grotere/zwaardere pakketten kosten al snel meer dan je zou verwachten. Omdat in de meeste gevallen de klant vooraf wil weten hoe duur de verzending is, en hoe snel er geleverd wordt, is je keuze van verzenden dus belangrijk. Maak een logische keuze en zorg dat je klanten dit van tevoren kunnen weten.

Bijzondere regels

Bestaat je verzending uit gevaarlijke goederen, dan spreekt het voor zich dat dit een andere verzending is dan standaard. Maar van veel goederen kun je niet direct aangeven of ze wel of niet onderhevig zijn aan een andere wetgeving. Zorg dat je hier duidelijkheid in hebt. Niet alles mag zomaar per ‘standaard’ post worden verzonden. Dit is al voordat je gaat verkopen belangrijk. Want de verzendwijze kan dus afwijken vanwege de aard van de goederen.

Aantal pakketjes

Verstuur je maar een tiental keer per jaar een pakketje, dan kun je dit over het algemeen prima zelf af. Er zijn echter ook webshops waarbij tientallen pakketten per dag worden verzonden. Op dat moment is het zaak dat je een goede verzendpartij in de arm neemt. Er zijn vervoersbedrijven die ook zijn gespecialiseerd in inpakwerk. Het kost wat meer, maar de juiste ervaring en middelen zorgen ervoor dat jij met de verkoop bezig kan zijn.

Het verpakken zelf

Zeker als je wekelijks of zelfs dagelijks moet gaan verzenden is het zaak dat je de juiste spullen hebt. Denk hierbij niet alleen aan dozen maar ook aan tape, rekfolie, etiketten, inpakpapier en dat soort zaken. Het is van belang dat je snel maar ook goed kunt inpakken. Deze efficiëntie is het beste te beïnvloeden door voor de juiste middelen te zorgen. Voor ieder artikel kan een andere manier van inpakken nodig zijn.

Wel/niet binnen 24 uur bezorgen

Iedere ondernemer wil het liefst zijn klant zo snel mogelijk bedienen. Veel ondernemers kijken daarom alleen naar verzendwijzen die binnen 24 uur leveren. Bedenk echter wel dat deze verzendwijze aanzienlijk meer kost dan een meerdaagse levering. Daarnaast is het ook nog eens zo dat veel pakketdiensten ingericht zijn op snelle leveringen. Alleen betaal je extra om de garantie te hebben dat het pakket de volgende al bij de klant is. Vaak duurt een verzending hooguit één dag extra. Vraag je dus af wat voor jouw klant acceptabel is. Het kan je namelijk veel geld besparen.

Verdiep je dus eerst in de verzendwijze, wet- en regelgeving en verpakkingsmaterialen. Bedrijven zoals Topashop, en PostNL kunnen je niet alleen helpen maar ook adviseren. Als je met deze maatregelen minder geld kwijt bent aan verzendingen, komt dit de winst van je webshop alleen maar ten goede.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply