Image default
Eigen bedrijf Personeel

Iedereen is druk, hoe nu verder?

Overal om ons heen krijgen we te horen dat iemand druk is. Om met een persoon af te spreken moet er een goede reden worden opgegeven. En als je een afspraak wilt maken, dan kan dat even duren. Vervolgens wordt er voor besprekingen steeds minder tijd vrij gemaakt. Kortom, iedereen is druk. En dat is over het algemeen een teken dat het goed gaat met de economie. Maar als de drukte ten koste van onszelf gaat, dan moeten we wat gaan veranderen.

Iedereen is druk

Als mens hebben we te maken met meerdere omgevingen. De omgeving van o.a. onze familie, vrienden en buren. Daarnaast brengen de meesten van ons veel tijd door op het werk of op school. Beide werelden kunnen druk en veeleisend zijn. Maar een goede privésituatie zorgt ook voor rust en ontspanning. In ons werk komen we dat nauwelijks tegen. Er komt constant informatie op ons af wat we moeten analyseren en verwerken. Al wordt er pauze gehouden, dan nog is men grotendeels met het werk bezig. Maar hoelang kan dat nog door gaan?

Informatievoorziening reguleren

Omdat we ontzettend veel van onszelf en anderen verwachten, valt het niet mee om minder druk te worden. Een goede start is de informatievoorziening te reguleren. Begin eens met het maken van een dagindeling. Vervolgens plan je ruimte in voor het opnemen van informatie. Denk aan e-mailverwerking, nieuws lezen of het bijwerken van sociale media. Als je dit consequent gaat aanhouden, ontstaat er ruimte in je dag waarin je nauwelijks informatie binnenkrijgt. Tijdens die momenten ben je beter in staat om te presteren of juist te ontspannen.

Deadlines herzien

De moderne bedrijfsvoering verschuift steeds vaker naar levertijd versus bedrijfsresultaat. Tot voor kort was de winstgevendheid de belangrijkste reden om een order aan te nemen. Maar iedereen is druk, dus is de levertijd belangrijker aan het worden. Maar zijn deze altijd wel reëel? Iedereen kent vast wel een voorbeeld, waarbij met spoed geleverde producten, weken later nog steeds ongebruikt bij een klant liggen. Terwijl jij en je bedrijf daar alles voor aan de kant hebben moeten zetten. Neem af en toe eens de tijd om deadlines te herzien. Niet alleen levertijden bespreken met de leveranciers, maar ook je eigen deadlines. We leggen ons vaak termijnen op die vaak niet eens nodig zijn.

Minder orders aannemen

Als iedere order samenhangt met een onmogelijke levertijd, dan kun je beter minder orders aannemen. Dit gaat bij de meeste ondernemers tegen het gevoel in. Maar door minder orders aan te nemen, kun je de orders die je hebt, op tijd leveren. Dit maakt je een betrouwbare partner voor je klanten. Die positie is tegenwoordig belangrijk. Klanten zijn vaak bereid daar meer voor te betalen. En als jij met 70 of 80% van de productiecapaciteit geld verdient met minder stress, dan is dat pure winst. Want meer orders, gaan ten koste van de leverbetrouwbaarheid. Je zult wel werk blijven houden maar de winstmarge wordt dan weer kleiner en de drukte gaat ten koste van je bedrijf.

Beter ontspannen

Grote spanning heeft grote ontspanning nodig. Zowel het personeel als jijzelf zullen af en toe moeten ontspannen. Het is niet zozeer de bedoeling om meer te ontspannen, maar beter. Dit betekent vooral dat je ontspant wanneer dat nodig is. We zijn gewend om naar een vakantie toe te werken, dan kunnen tenslotte ontspannen. Maar het is beter om vaker wat korter te ontspannen. Na een drukke werkdag is het goed om even te sporten. Na een drukke werkweek is het goed om eens met je partner en/of vrienden naar een concert o.i.d. te gaan. Heb je een succesvolle beurs gehad? Ga eens een paar dagen weg om te ontspannen. Het uitgangspunt is dat je steeds even kort afstand neemt van de drukte.

Iedereen is druk, dit doen we met elkaar. Het is daarom goed om onszelf aan te passen. Af en toe even geen informatie opnemen en deadlines herzien. Vervolgens kunnen we rustig minder werk aannemen. En het belangrijkste, ga beter ontspannen.

Related posts

Werk niet voor een ander, maar werk voor jezelf

Mathijs

Meer beweging tijdens het werk, 5 praktische tips!

Mathijs

Aftersales en service als commercieel hulpmiddel

Mathijs

Leave a Comment