Image default
Financieel

Achteraf betalen voor klanten in je webshop: niet te vermijden, maar zeker ook geen ramp

In de huidige economie die zich steeds meer naar online aan het verplaatsen af, is je geld verdienen met een webshop zeker geen slechte keuze. Wanneer je iets verkoopt, wil je daar het liefst natuurlijk eerst voor betaald worden, bijvoorbeeld via iDEAL, creditcard, overschrijving, incasso of PayPal. Maar de betaalmethode die juist het hardst aan het groeien is de methode waarbij klanten de gelegenheid krijgen om achteraf pas te betalen. Dat klinkt voor een ondernemer natuurlijk niet bijzonder aantrekkelijk, maar is dat ook echt zo? We bespreken waarom klanten toestaan om gebruik te maken van achteraf betalen in je webshop niet te vermijden is.

Wettelijke verplichting

De belangrijkste reden waarom achteraf betalen aanbieden in je webshop niet te vermijden is, omdat je dat verplicht bent als webwinkelier. Regelgeving dicteert namelijk dat jij niet exclusief opties voor vooraf mag aanbieden, maar klanten ook in de gelegenheid moet stellen om tenminste de helft van het aankoopbedrag achter te voldoen. Dat is niet mogelijk via betaalmogelijkheden als iDEAL, MasterCard, Visa, incasso, machtiging en PayPal. Je moet dus wel in zee met een van de achteraf betaal-oplossingen zoals AfterPay, Klarna of Billink om aan je wettelijke verplichting te voldoen.

Geen zorgen nodig over betaling

Laat we ook een begrijpelijke zorg uit de lucht helpen: het is niet zo dat achteraf betalen een groot risico is voor ondernemers. Dat risico ligt namelijk niet bij jou, maar bij de betaaldienst waarmee je samenwerkt om achteraf betalen mogelijk te maken voor klanten. Die geven jou namelijk een betaalgarantie: zij betalen jou en nemen zelf de facturering en incasso naar de klant toe voor hun rekening. Jij hoeft je als ondernemer dus helemaal niet druk te maken om de financiële afhandeling bij achteraf betalen. Je krijgt je geld óf je product terug, zo eenvoudig is het.

Relatief hoge transactiekosten

Het spreekt voor zich dat betaaldiensten zoals AfterPay, Buckaroo, Klarna of Billink het hiervoor besproken risico niet voor niets op zich nemen. Daar willen ze natuurlijk wel voor betaald worden. Dat wordt berekend in de vorm van transactiekosten bij iedere transactie die in jouw webshop gedaan wordt via hun betaaldienst. Die transactiekosten zijn in vergelijking met andere betaaldiensten voor vooraf betalen relatief hoog. Jij kunt ze natuurlijk wel doorberekenen aan de klant. Die wil immers gebruikmaken van de mogelijkheid om achteraf te betalen in plaats van meteen voor zijn of haar aankoop te betalen.

Zeer populair aan het worden

Ook als je het toevoegen van een mogelijkheid tot achteraf betalen zou kunnen vermijden, zou het onverstandig zijn vanuit ondernemersoogpunt. Achteraf betalen is namelijk aanzienlijk populairder dan je wellicht beseft. Uit onderzoek blijkt dat consumenten heden ten dage een grote voorkeur hebben voor deze mogelijkheid tot achteraf betalen. iDEAL is nog steeds de meest populaire betaalmethode, maar achteraf betalen komt op de tweede plaats: maar liefst 24 procent van de online shoppers geeft er de voorkeur aan. Vanuit het oogpunt van de klant is dat te begrijpen, want deze loopt minder risico door niet al vooraf te hoeven betalen. Als hij of zij ontevreden is over het product, kan het geretourneerd worden zonder dat er ooit betaald hoeft te worden. Men hoeft dus ook niet te wachten op een restitutie.

Drempel voor aankopen lager

Naast de populariteit onder klanten zit er voor jou als ondernemer nog wel een ander voordeel aan de mogelijkheid tot achteraf betalen voor klanten. Deze hoeft namelijk niet te wachten tot hij of zij het geld bij elkaar heeft voordat een aankoop gedaan kan worden. Daar zit een risico in voor de klant zelf, maar het betekent dat de drempel om een aankoop te doen lager wordt en je daardoor dus in potentie meer kunt verkopen. Jouw betaling is, zoals eerder gezegd, gegarandeerd, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Je ontkomt dus als webwinkelier niet aan het mogelijk maken van achteraf betalen voor je klanten, maar zo erg is dat helemaal niet. Die hoge transactiekosten kun je doorberekenen en je hoeft je helemaal geen zorgen te maken over of je je geld krijgt, want dat is allemaal netjes geregeld. Je kunt dus met goed gevoel op zoek gaan naar de juiste partij om mee samen te werken voor deze betaalmogelijkheid.

Related posts

Eigen restaurant beginnen in 12 stappen

Mathijs

Eigen pensioenvoorziening, 3 strategieën

Mathijs

Urenadministratie: durf jij eerlijk naar jezelf te kijken?

Danny

Leave a Comment