“Een zondageditie van de New York Times bevat evenveel informatie, als iemand in de Middeleeuwen in zijn hele leven kreeg te verwerken.” Waar deze vaststelling vandaan komt is mij niet bekend, maar het zegt heel wat over ons leven. Vrijwel iedereen heeft een druk leven, of ervaart het in ieder geval zo. Neem daarom af en toe eens een pauze. We geven 7 tips om even niet zo druk te zijn.

1. Adem af en toe bewust

Gedurende een werkdag is het goed om je werkzaamheden af en toe even te stoppen. Haal diep adem en blaas alle lucht weer uit. Vaak zul je merken dat je erg gespannen bent. Maak er een gewoonte van om even je handen stil te houden en je ogen te sluiten. Haal twee of drie keer achter elkaar diep adem, en blaas vooral je longen helemaal leeg. Ontspan tijdens het uitademen al je spieren.

2. Maximaal een uur concentreren

Wat voor werk je ook doet, zorg dat je maximaal een uur geconcentreerd met hetzelfde bezig bent. Las af en toe een korte pauze in om even weer op de wereld terug te komen. Kijk even om je heen en bedenk of je nog wel goed bezig bent. Beweeg je lichaam door een paar rek- en strekoefeningen te doen.

3. Iedere dag 2x 10 minuten niks

Van het moment dat we uit bed stappen tot we er weer in stappen, ontvangen we informatie. Overal om ons heen zijn immers prikkels die bij een mens binnen komen. Het is per persoon verschillend in hoeverre je er wat mee doet. Maar las iedere dag twee keer een moment in om niks te doen. Gewoon tien minuten je ogen dicht, niet praten, niks doen met geluiden. Niets doet er dan meer toe. Alles kan dan even wachten.

4. Neem af en toe afstand van het werk

Je werk of studie kan veel tijd van je vergen. Maar het kan ook veel mentale capaciteit vragen. Het is belangrijk om balans te hebben tussen spanning en ontspanning. Neem daarom af en toe afstand van je werk. Iedere dag moet je je werk loslaten, maar na een lange week heb je meerdere dagen nodig. Na een periode van enkele drukke maanden moet je wellicht meer dan een weekend ontspannen.

5. Druk leven – maak een boswandeling

Heb je een druk leven? Dan wordt dit grotendeels door je omgeving beïnvloedt. Wat absoluut helpt is om af en toe een boswandeling te maken. In Nederland ben je nooit meer dan drie kwartier rijden van een bos verwijderd. Een boswandeling is niet alleen goed voor je lichamelijke beweging. Het geeft ook rust in je hoofd. Je hoort en ziet nog steeds van alles, maar je hoeft er niets mee te doen. De natuur redt zichzelf wel.

6. Relativeren met vrienden

Als je goede vrienden hebt, moet je daar gebruik van maken. Een avondje een drankje doen bij elkaar werkt relativerend. Als jij ergens een punt van maakt, zijn vrienden goed in staat om dat te bagatelliseren. Vaak is er wel iemand die je bewust maakt van een andere invalshoek.

7. Luister naar jezelf

Een druk leven is niet erg. Een langdurige druk leven is vervelender. Het moment wanneer het een negatief effect krijgt, is per persoon verschillend. Luister daarom naar jezelf. Flitsen er steeds gedachten over je werk door je hoofd in het weekend? Of merk je dat je steeds humeuriger wordt naar je omgeving? Volg dan de bovenstaande tips op. Helpt dat niet? Probeer dan de druk te verminderen. Verwacht niet meer van jezelf dan nodig is.

Een druk leven heeft vrijwel iedereen. Het is echter de kunst om de balans te vinden tussen spanning en ontspanning. Ervaar je steeds meer stress? Ga dan ook vaker ontspannen. Blijf je ook altijd bewust van je gedrag, is alles wel zo spannend als dat je het zelf maakt?
Hulp nodig? Laat het me dan weten.

Share.

About Author

mm

In deze tijd is iedere ondernemer druk, er is vaak tijd tekort om alles klaar te krijgen. Daarom is het belangrijk om efficiënter te gaan werken. Vanuit mijn ervaringen help ik ondernemers met effectiviteit in het werk. Daarnaast kan ik veel randzaken overnemen.

Leave A Reply