Image default
Ondernemen

Hoe kun je als ondernemer positief bijdragen aan de lokale economie?

Kort door de bocht gezegd draait het ondernemerschap om geld verdienen. Je wordt in de eerste plaats ondernemer om voor je eigen brood te kunnen zorgen. Maar dat hoeft niet de enige motivatie te zijn. Je kunt ook iets willen bijdragen aan de wereld. Of wellicht in het bijzonder aan de lokale of regionale gemeenschap. Hoe kun je als ondernemer positief bijdragen aan iets wezenlijks en belangrijks zoals de lokale economie?

Werkgelegenheid creëren

Een van de mooiste dingen die je kunt doen voor de lokale economie én gemeenschap, is het creëren van werkgelegenheid met je onderneming. Daarvoor moet je natuurlijk wel het zzp’er-schap willen en durven ontstijgen, hoewel je vanuit die rol natuurlijk ook kunt samenwerken met andere, lokale zzp’ers of mkb’ers. Maar als werkgever kun je een rol spelen in het terugdringen van werkeloosheid in de regio en bijdragen aan het welvarender maken van de regio. Zo draag je lokaal bij aan een betere kwaliteit van leven. Daarnaast is het waardevol om mensen de kans te geven in hun eigen regio een baan te vinden in plaats van ver weg van huis. Hoe meer banen je creëert, des te groter de impact die je maakt.

Lokaal inkopen

Een andere belangrijke manier om als ondernemer bij te dragen aan de regionale economie is door lokaal in te kopen. Koop je als bedrijf producten en diensten in bij andere lokale ondernemingen, dan stimuleer je de groei en veerkracht van het lokale zakelijke ecosysteem. Dit helpt om een gezonde cyclus van vraag en aanbod binnen de regio te bevorderen en zo de lokale economie te versterken. Wanneer je kiest voor lokale leveranciers en partners, draag je niet alleen bij aan hun succes, maar versterk je ook het netwerk van bedrijven in jouw gemeenschap. Dat kan ook weer zorgen voor positieve effecten op de werkgelegenheid in de regio en de algehele welvaart van de regio.

Hoe kun je als ondernemer positief bijdragen aan de lokale economie?

Stageplaatsen en leerplekken aanbieden

Ook de lokale jeugd kan jouw hulp goed gebruiken. Het valt vaak niet mee om een stageplek of leerplek te vinden, en soms moeten scholieren en studenten daar lang naar zoeken en ver voor reizen. Jij kunt met jouw bedrijf een waardevolle duit in het zakje doen voor de jongeren van de regio door erkend stagebegeleider te worden en stageplaatsen en leerplekken aan te bieden binnen je bedrijf. Deels is dat een waardevolle maatschappelijke dienst en deels kan het ook gunstig zijn voor jou als ondernemer. Niet alleen omdat het aanbieden van deze mogelijkheden je reputatie ten goede komt, maar ook omdat je hier goedkope werkkrachten door vindt én meteen kunt selecteren op talenten die je graag zou willen aannemen.

Je financiën lokaal houden

Een andere effectieve manier om als ondernemer positief bij te dragen aan de regionale economie, is door je financiële activiteiten zoveel mogelijk lokaal te houden. Kies voor lokale banken, verzekeringsmaatschappijen en andere financiële dienstverleners. Op die manier help je om de lokale financiële sector te ondersteunen. Mogelijk helpt het geld dat jij bij een lokale bank bewaart een andere lokale ondernemer aan een noodzakelijke lening.

Investeren in innovatie

Als bedrijf kun je een positieve bijdrage leveren aan het imago van de regio. Als jij vol inzet op het investeren in innovatie, trek je de aandacht. Dit kan andere bedrijven interesseren om zich bij jou in de buurt te gaan vestigen, omdat ze wellicht kunnen meeliften op jouw innovaties of in ieder geval dat van een innovatieve regio. Zo stimuleer je indirect de werkgelegenheid in de regio, wat een belangrijke factor is het in het welvaren en het welzijn van de lokale gemeenschap. Met andere woorden: door je te onderscheiden, kun je de regio op de kaart zetten en een positieve beweging op gang zetten.

Opleiding en training aanbieden

Als bedrijf is het altijd verstandig om te investeren in de ontwikkeling van de eigen medewerkers. Het aanbieden van opleiding en training is hierbij een belangrijk instrument. Maar als je royaal wil zijn naar de gemeenschap toe en bij wilt dragen aan de ontwikkeling van andere professionals in de regio, kun je de mogelijkheid tot opleiding en training bij jouw bedrijf breder openstellen. Niet alleen positioneer je jezelf als een expert, maar je leidt ook mensen op op een manier waar je op een later moment zelf nog van kunt profiteren door samenwerkingen aan te gaan.

Niet al deze zaken doen bedrijven per se om iets bij te dragen aan de lokale economie, maar omdat ze ze strategisch gezien goed uitkomen. Dan nog is het belangrijk om je te realiseren dat keuzes die je maakt als ondernemer impact hebben op de regio. Dat kan in de negatieve zin, maar ook in de positieve zin. Wellicht smaakt het naar meer als je door begint te krijgen dat je onbewust al een belangrijke bijdrage aan het leveren bent aan de lokale economie.

Related posts

Hoe jij als ondernemer kunt profiteren van ‘onbelicht’ glasvezel voor je internetverbinding

Danny Bijl

Projectmanagement zelf doen of uitbesteden

Mathijs

6 redenen om te focussen op een nichemarkt

Dion

Leave a Comment