Heb je een goed lopende webshop en de ambitie om ook in het buitenland succesvol te worden? Dan is er werk aan de winkel. Het internationaal gaan met een webwinkel is niet van de ene op de andere dag gebeurt. Er zijn toch wel wat stappen die je moet ondernemen om goed van start te kunnen gaan in het buitenland. Je kunt beginnen met je webteksten te laten vertalen bij dit vertaalbureau, zodat je direct sterke content in handen hebt.
Vijf slimme tips om internationaal te gaan
Het heeft je waarschijnlijk voldoende tijd en energie gekost om je Nederlandse webshop succesvol te maken. Dit gebeurt ook niet zomaar. De webshop laten vertalen is een goede eerste stap, maar dan ben je er natuurlijk nog lang niet. Wij geven je vijf slimme tips voor als jij in het buitenland succesvol wilt worden met je webwinkel.
- Pas informatie aan
De meeste informatie van je webwinkel kun je gewoon laten vertalen en publiceren voor de buitenlandse versie(s) van je webshop. Een groot deel is dan ook vertaalwerk. Er is ook informatie die moet worden aangepast. Denk bijvoorbeeld aan je betaalopties. In Nederland bied je waarschijnlijk iDEAL. Dit is een puur Hollands product en kan niet worden gebruikt door mensen met een buitenlandse bankrekening. In Duitsland kennen ze bijvoorbeeld GiroPay en in België wordt Mister Cash gebruikt. Uiteraard moeten ook levertijden en bijvoorbeeld bezorgkosten per land worden aangepast.
- Manier van aanspreken
De manier van aanspreken van online bezoekers is overal anders. Nederlanders houden over het algemeen van een vlotte babbel op internet. We houden van spontane content die ons persoonlijk aanspreekt. Dit geldt ook voor de Amerikanen. Ook zij houden van ‘jonge’ teksten die direct aanspreken. Helaas is dit niet in ieder land het geval. In België wordt vaak de semi-zakelijke stijl aangehouden. Duitsers en Russen houden weer van de puur formele stijl. Probeer hier goed rekening mee te houden.
- Controleer je assortiment
Nederland is een relatief makkelijk land. De meest uiteenlopende producten kunnen online worden verkocht door webwinkels. Niet alle landen zijn zo vrij in de wereld van online handel. Het is daarom belangrijk om je assortiment na te lopen en goed te controleren of al je producten wel verkocht mogen worden in de landen waaraan je wilt gaan leveren.
- Een optimale vindbaarheid
Je webshop is in Nederland waarschijnlijk al goed bekend, maar in het buitenland moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Je begint weer vanaf de schets, met het verbeteren van de vindbaarheid. Maak goed gebruik van Google AdWords om in de juiste landen onder de aandacht te worden gebracht. Daarnaast kun je natuurlijk ook denken aan internationale advertentiesites, zoals ook eBay.
- Juridische zaken
Veel zaken zijn goed geregeld in de wet, waardoor je ook op de wet terug kunt vallen wanneer dit nodig is. Dit geldt alleen voor Nederland, want ieder land kent eigen wetten. Zorg ervoor dat je goed bekend bent met de relevante wetten binnen de landen waar je aan wilt gaan leveren. Het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de algemene voorwaarden van webwinkels in de betreffende landen. Iets anders om goed rekening mee te houden is de belasting. Het is dan ook aan te raden om ook de regels met betrekking tot de omzetbelasting voor internationale handel goed te bestuderen.