Hoge bomen vangen veel wind. Dat geldt ook voor jou als baas als je personeel in dienst. Ten dele kan dat ongefundeerde kritiek zijn die uit onwetendheid gegeven wordt. Maar is het altijd onterecht als je medewerkers negatief zijn ten opzichte van jou? Als je personeel jou als baas niet mag, kan het ook zo zijn dat je zelf iets verkeerd doet. We bespreken een aantal mogelijke oorzaken.
Je hebt alleen maar kritiek
Als ondernemer denk je in doelen die je wilt bereiken. Het liefst leg je de lat steeds wat hoger. Daarmee vraag je niet alleen veel van jezelf, maar ook van je personeel. Als jouw ambities zich vertalen in een houding die uitstraalt dat je eigenlijk altijd meer van je medewerkers verwacht dan ze leveren, voelen mensen zich nooit gewaardeerd in hun werk omdat ze voor hun geval eigenlijk alleen maar kritiek ontvangen. Toon wat vaker waardering voor het werk dat je personeel levert door complimenten uit te delen.
Je hebt geen oog voor menselijkheid
Je kunt personeel zien als een bedrijfsmiddel dan betaald wordt om resultaten te behalen voor je bedrijf. In de kern is dat natuurlijk ook zo, maar mensen zijn geen machines. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal, eigen karakter en eigen makken. Als je daar helemaal geen ruimte voor biedt en je personeel wel als machines behandeld die gewoon hun werk moeten doen, kunnen mensen heel ongelukkig worden op hun werkplek. Wat je er ook mee creëert, is dat je personeel steeds minder voor jou over heeft omdat je ook niets voor hen over hebt. Zie de menselijkheid in je personeel, laat het toe en leer begrip te tonen.
Je behandelt niet iedereen gelijk
Heb jij ‘favorieten’ onder je personeel, mensen die je meer positieve aandacht geeft dan anderen? Dat kan voor de rest erg frustrerend zijn omdat ze zich niet gezien vinden en ongelijk behandeld voelen. Dat vertaalt zich in frustratie ten opzichte van zowel jou als degenen die van jou een voorkeursbehandeling krijgen. Ook als de een meer belofte toont dan de ander, is het zaak om iedereen gelijk te behandelen op de werkvloer. Misschien kunnen de mensen die wat minder goed uit de verf komen op de werkvloer juist wat meer aandacht van je gebruiken.
Je maakt geen contact
Als baas zit je in een uitzonderlijke positie. Dat wil niet zeggen dat je losstaat van de bedrijfsvoering. Mensen willen wel het gevoel hebben dat ze weten voor zie we werken en dat diegene ook weet wie ze zijn. Als jij je ergens ver verheven boven de rest van het bedrag begeeft, is het makkelijk voor mensen om hun negatieve energie op jou te richten. Dit terwijl je als je je neus laat zien op de werkvloer en daadwerkelijk contact maakt met medewerkers juist voor sympathie kan zorgen en een grote bereidheid om voor jou en het bedrijf de handen uit de mouwen te steken.
Je bent te streng op (te veel) regels
Volwassenen mensen willen niet als kinderen behandeld worden. Als jij de ene na de andere regel instelt en eist dat daar streng op gehandhaafd wordt, creëer je een negatieve bedrijfscultuur waarin mensen het gevoel hebben dat ze telkens in de gaten gehouden worden. Juist als mensen strak aan de lijn gehouden worden, gaan ze op zoek naar manieren waarop ze ongemerkt de regels kunnen breken. Dat komt de bedrijfsvoering ook niet ten goede. Focus je niet op het onder controle houden van je medewerkers, maar probeer liever alle neuzen dezelfde kant op te krijgen door als organisatie naar dezelfde doelen toe te werken.
Je maakt geen tijd voor mensen
In een baas/medewerker-verhouding moeten mensen voor veel zaken langs jou. Voor instructies, om iets te bespreken of ergens toestemming voor te krijgen. Als je nooit tijd maakt om mensen aan te horen en te woord te staan, raken medewerkers gefrustreerd en hebben ze het gevoel dat ze niet bij jou terechtkunnen. Accepteer dat een aanspreekpunt zijn onderdeel is van je functie en delegeer taken die je door de tijd die een aanspreekpunt zijn kost niet zelf meer kunt uitvoeren.
Zoek het dus zeker op bij jezelf. Wat kun jij anders doen om ook je medewerkers van dienst te zijn? De tijd dat autoritair leiderschap acceptabel was is verleden tijd. Wees een moderne baas die situaties goed weet in te schatten en daarop weet te acteren.