Image default
Personeel

Voorkom dat je medewerkers een burn-out oplopen: let op deze zaken

Als je personeel in dienst hebt, loop je ook het risico op ziekteverzuim. Dat is een flinke kostenpost voor bedrijven, omdat je een medewerker die niet aan het werk is voor je moet doorbetalen. Ongelukken of ziekte kun je niet altijd voorkomen en horen bij het risico, maar een burn-out oplopen als gevolg van de werksituatie is mogelijk wél te voorkomen. Dat is in je eigen belang als werkgever, want herstellen van een burn-out is een langdurig proces waarbij rust gehouden moet worden. Dat betekent dus langdurig ziekteverzuim. Waar kun je op letten om burn-out bij je medewerkers te voorkomen?

De symptomen herkennen

Een burn-out identificeren is niet altijd even gemakkelijk. Een medewerker zal zo lang mogelijk proberen te blijven functioneren, terwijl hij steeds meer gespannen en vermoeid raakt. Vaak zal hij zelf niet weten wat er met hem aan de hand is. Waar kun je zelf op letten? Een medewerker die langdurig vermoeid overkomt, weinig vertrouwen meer heeft in zijn eigen competenties en contact probeert te vermijden kan te maken hebben met een burn-out. Fysieke klachten als hoofdpijn, buikpijn, duizeligheid en pijn op de borst kan ook hiermee verband houden. Herken je dit soort symptomen bij een medewerker? Ga dan in gesprek met hem om te achterhalen hoe het écht met hem gaat. Hoe eerder je een burn-out herkent en op de rem trapt, des te korten het herstelproces duurt.

Hoge werkdruk

Er zijn verschillende zaken die een medewerker stress kunnen geven. Als deze langdurig aanhouden, bouwt hij zo veel spanning op dat een burn-out op de loer ligt. Een belangrijke oorzaak van burn-out is hoge werkdruk. Een mens heeft geen oneindige capaciteit. Als je iemand te lang overvraagt, is het een keer op. Het kan gebeuren dat er soms kortstondig sprake is van hoge werkdruk als gevolg van omstandigheden, maar probeer langdurige werkdruk te voorkomen om het risico op burn-out bij je medewerkers lager te houden. Als je langdurig handjes tekortkomt, betekent dit eigenlijk dat je een of meerdere nieuwe medewerkers nodig hebt om de werklast aan te kunnen.

Onduidelijkheid over taken

Vind jij het irritant als medewerkers veel vragen hebben over het werk? Stap eroverheen, want medewerkers willen gewoon duidelijk hebben wat er precies van hen verwacht wordt. Als men zich onzeker voelt in het uitvoeren van taken omdat ze niet weten of ze het goed doen, zorgt dat voor stress. Mensen willen het immers graag goed doen omdat ze hun baan niet willen verliezen. Wees dus niet summier in je communicatie, maar zorg dat alles duidelijk is voor je personeel.

Onzekerheid over functie

We moeten allemaal geld verdienen om te kunnen bestaan. Als je baan op de tocht staat, kan dit daarom veel stress veroorzaken. Ook hierover hebben personeelsleden behoefte aan duidelijkheid. Als je die kunt geven, dan moet je dat ook doen. Medewerkers hebben het recht te weten waar ze aan toe zijn. Als de angst voor het verliezen van hun baan ten onrechte is, dan is het zaak om die angst zo snel mogelijk weg te nemen zodat de stress kan verdwijnen en een burn-out voorkomen kan worden.

Pesten, intimidatie, discriminatie en conflicten

Helaas kom het nog steeds al te vaak voor dat werknemers onderling op een vervelende manier met elkaar omgaan. Het gebeurt nog regelmatig dat iemand tot pispaal wordt gemaakt. Daar kun je als mens erg ongelukkig van worden en het naar je werk moeten kan dan een enorme drempel worden die veel stress veroorzaakt. Als werkgever moet je dit soort zaken op de werkvloer niet tolereren. Zorg je dat je zelf of de leidinggevende die je hebt aangesteld goed op de hoogte is van wat er gebeurt op de werkvloer. Breng omgang met collega’s ook ter sprake in jaargesprekken om te peilen of iemand zich ongelukkig voelt tussen zijn collega’s.

Er zijn ook potentiële oorzaken voor een burn-out waar je weinig aan kunt doen. Een medewerker kan ook op de verkeerde plaats zitten omdat hij onder zijn niveau werkt of juist moeite heeft om bij te blijven omdat hij boven zijn niveau werkt. Kijk wat je kunt doen om medewerkers die niet op de goede plaats in hun functie naar passender werk binnen of buiten het bedrijf te begeleiden.

Related posts

Waarom medewerkers met een hoog EQ aannnemen

Mathijs

Creativiteit stimuleren in het team

Dagmar

Ondernemen met HSP, enkele tips

Mathijs

Leave a Comment