Image default
Tips

Komkommertijd: hoe kun je zomervakantie in je voordeel gebruiken als ondernemer?

De zomermaanden zijn voor veel bedrijven rustige maanden. Dat wil niet zeggen dat het een periode is waarin je als ondernemer achterover moet gaan leunen. Er liggen namelijk genoeg kansen in de zogenaamde komkommertijd. Hoe kun je zomervakantie in je voordeel gebruiken als ondernemer?

Twee keer zo veel kans op publiciteit

Ben je op zoek naar gratis publiciteit? Buiten de zomermaanden om kan het niet makkelijk zijn om je verhaal in de media te krijgen, omdat er te veel concurrentie is van andere verhalen die vaak urgenter zijn. Maar er bestaat niet voor niets zoiets al ‘komkommertijd’. Het is een term met een wat negatieve lading, omdat er dan lichtvoetige verhalen in de media verschijnen om de gaten van het ‘echte’ nieuwe op te vallen. Dat biedt mogelijkheden voor jou als ondernemer, want de kans op publiciteit is in juli en augustus twee keer zo groot als in de rest van het jaar. Zoek dus juist in die zomermaanden actief de media op om het verhaal van jouw bedrijf naar buiten te krijgen, want de kans is dan veel groter dat het lukt om aandacht te krijgen voor jouw zaak.

Niet stilvallen op social media

Het mag dan zomervakantie zijn, maar social media slaapt nooit. Misschien herken je het van jezelf, maar voor veel mensen betekent vakantie niet een vakantie van sociale media. In tegendeel, men heeft juist extra veel tijd om hun social media te checken. Ook wordt er op vakantie juist extra veel gepost om anderen te laten meegenieten van de eigen vakantie, wat ook al aangeeft dat men wel dergelijk ook tijdens de vakantie actief is op social media. Dat betekent dat er in jouw social mediakalender zeker geen hiaat moet zitten in de zomer. Juist ook dan loont het om actief te blijven posten en is het zeker geen verspilde moeite. Uiteraard kun je wel inspelen op het vakantiethema, zodat mensen ook een ‘ontspannen’ gevoel krijgen bij jouw posts.

Tijd om veranderingen door te voeren

Ben je van plan om een aantal zaken aan te gaan passen binnen je bedrijf of in de service? De zomermaanden zijn een goed moment voor die transitie. Er is dan vaak wat minder business, waardoor het ook minder storend is als zaken tijdelijk stil komen te liggen. Voor klanten voelt het ook logischer als je opgefrist uit de zomervakantie komt als bedrijf dan wanneer je midden in de drukke maanden met belangrijke aanpassingen komt. Gebruik de zomermaanden dus zeker om nieuwe zaken te implementeren in je bedrijfsvoering. Uiteraard kunnen fysieke aanpassingen in je bedrijfsruimte ook het beste in de zomervakantie doorgevoerd kunnen worden, zodat zo min mogelijk medewerkers en klanten er last van hoeven te hebben.

Evaluatiemoment

Omdat voor veel bedrijven de zomer een rustigere periode is, is het ook een uitstekend moment om de tijd te nemen om bedrijfsprocessen te evalueren. Het is namelijk waardevol om kritisch te kijken naar hoe zaken lopen in het bedrijf en wat er voor verbetering vatbaar zou kunnen zijn. Gebruik de momenten waarop er minder een beroep op je gedaan wordt om te inventariseren wat er loopt en wat er niet loopt. Wanneer medewerkers terugkomen van vakantie, is dit ook meteen een logisch moment om deze zaken in de groep te gooien, zodat men na de vakantie als het ware met een soort schone lei aan het nieuwe seizoen begint.

Administratie

Het is natuurlijk verleidelijk om met de handen over elkaar te gaan zitten wanneer je in de zomer minder business hebt dan normaliter. Maar bewaar je rustmoment liever voor je vrije tijd en je mogelijke aanstaande vakantie, en gebruik de downtime op het werk om zaken te regelen waar je anders niet aan toekomt. Het bijwerken van je administratie bijvoorbeeld. Geen leuke taak, maar wel noodzakelijk en ook volkomen redelijk om tijdens werktijd uit te voeren, in plaats van later tijdens uren dat je eigenlijk vrij had willen en moeten zijn omdat het bovenop al het andere werk komt. Onderneem ook alvast wat stappen in het uitkiezen en bestellen van de kerstpakketten voor je personeel, als je personeel hebt. Dan ben je er mooi op tijd bij en heb je nog alle keuze.

Vergeet natuurlijk niet ook zelf vakantie te houden als daar ook maar enigszins ruimte voor is. Je bent immers niet alleen een ondernemer, maar ook gewoon een mens die behoefte heeft aan rust na een druk jaar.

Related posts

Google Ads en de focus op winst: een logische keuze

Danny Bijl

Tips om te blijven ontwikkelen als organisatie

Danny Bijl

8 tips voor succesvol ondernemen

Mathijs

Leave a Comment