Recent werd bekend gemaakt dat het toerisme in Nederland behoorlijk toeneemt. Al die toeristen geven vervolgens ook nog eens meer uit. Naast inkomen zorgt het ook voor meer werkgelegenheid. Dat is goed nieuws omdat het onze economie alleen maar stimuleert. Hoe kun je als ondernemer profiteren van meer toerisme in Nederland?

Meer toerisme in Nederland

Volgens het CBS hebben buitenlandse toeristen 21 miljard euro uitgegeven in 2016. Dat staat nog los van de 54 miljard euro die wij als Nederlanders zelf uitgeven. Het aantal banen in toerisme sector is met meer dan 2 procent gestegen. In 2016 waren 641.000 mensen werkzaam in deze sector. (Bron: Volkskrant) Al met al een markt waar je als ondernemer omzet uit zou kunnen halen. Niet alleen de hotelsector of de horeca, maar ook als verhuurbedrijf, attractiepark, activiteiten-organisator etc.

Zoek naar kansen

Als ondernemer kun je niet altijd wachten tot klanten bij jou komen. Dus zoek zelf naar kansen om mee te profiteren van meer toerisme in Nederland. Zeker als je al afhankelijk bent van het toerisme, moet je met deze ontwikkeling meegaan. Zit je in een branche waar je het zwaar hebt? Misschien kun je een kans grijpen door je te gaan richten op het toerisme.

Wordt meertalig

Het aantal buitenlandse toeristen neemt toe. Het is daarom belangrijk dat je daarin meegaat. Wordt meertalig met je personeel en presenteer jezelf ook zo. Een buitenlandse gast komt eerder jouw zaak binnen als hij in zijn eigen taal wordt verwelkomd. Nu zal iedere taal natuurlijk niet kunnen. Maar talen zoals Engels, Duits en Spaans worden door veel nationaliteiten begrepen. Chinees is ook zeker een taal die veel mensen bereikt. Het is wel lastig om samen met je personeel Chinees te gaan leren.

Maak keuzes

Je kunt niet iedereen op de wereld bereiken met je bedrijf. Maak daarom keuzes. Als je er alles aan doet om toeristen uit de VS in je restaurant te krijgen, dan zal het lastig zijn om dat ook met Aziatische gasten te doen. De culturen liggen zo ver uit elkaar dat je die niet makkelijk combineert. Heb je een goed verdienmodel, wijk er dan ook niet teveel van af. Bovendien zijn binnenlandse toeristen nog steeds goed voor het grootste deel van toerisme-uitgaven. Als dat voldoende is, richt je dan op die doelgroep.

Ken je doelgroep

Als je een keuze hebt gemaakt wat je gaat doen en hoe, dan is het goed dat je je verdiept in je doelgroep. Niet alleen de taal is belangrijk. Iedere cultuur heeft zijn eigen gewoonten. Een Nederlander kan beter met onze directheid omgaan dan vrijwel iedere andere nationaliteit. Bepaalde kleuren of vormen kunnen beledigend zijn voor andere bevolkingsgroepen. Zorg dat je weet wat voor jou doelgroep belangrijk is.

Pas je huisstijl aan

Als je keuzes hebt gemaakt en je kent je doelgroep, pas dan je zaak erop aan. Of je nu een souvenirwinkel, horecazaak, hotel, verhuurbedrijf of iets anders hebt. Als je door de juiste uitstraling jouw doelgroep binnenhaalt, dan profiteer je mee van meer toerisme in Nederland. Is de verandering succesvol, pas je huisstijl erop aan. Denk ook aan sociale media en je website. Buitenlandse gasten willen je ook laten zien als ze weer thuis zijn.

Omdat er meer toerisme in Nederland is kun je daar als ondernemer op inspringen. Doe het dan wel goed. Pas je aan je doelgroep aan. Zeker als het buitenlandse gasten zijn, kunnen kleine dingen het verschil maken. Wees je er wel van bewust dat je niet iedere nationaliteit in één bedrijf kunt uitstralen.

Share.

About Author

Met mijn bedrijf, Sparringpartner Stout, help ik kleine ondernemingen met het structureren en optimaliseren van de onderneming. Dit onder het motto: "Jij de inhoud, ik de randzaken". Ik word blij van het resultaat van een verandering, waarbij de ondernemer nauwelijks meer tijd hoeft te stoppen in randzaken.

Leave A Reply