Als ondernemer wil je dat klanten bij jou je producten/diensten afnemen. Je kunt vaak niet afwachten tot klanten bij je komen. En belangrijk is dat mensen voor jou kiezen i.p.v. je concurrent. Maar hoe je dat? Door je te onderscheiden van je concurrentie. En je moet ook opvallen bij je doelgroep. Je moet dus uniek zijn als ondernemer.

Waarom uniek zijn als ondernemer

Zoals in de inleiding te lezen is het goed om je te onderscheiden. En uniek zijn als ondernemer is niet altijd eenvoudig. Zeker als je veel concurrentie hebt zul je daar je best voor moeten doen. Je moet opvallen bij je doelgroep. Zij moeten weten wie je bent en wat je voor hen kan betekenen. Ook als er weinig of geen concurrentie is. Want klanten komen over het algemeen niet uit zichzelf naar je toe. Zeker niet als ze niet eens van je bestaan weten.

Wat je wel kan doen

Zorg voor een aantal zaken. Wees uniek als ondernemer door dicht bij jezelf te blijven. Door je anders voor te doen kom je oneerlijk over. Kies een duidelijk loyaliteitsprogramma die je onderscheidt van de concurrenten om je heen. Laat je doelgroep weten wat je doet door de boodschap op een leuke manier te brengen. Al worden mensen niet direct klant, je moet zorgen dat ze jou op een positieve manier onthouden. Wees spontaan en betrokken met je bestaande klanten. Zij zijn de grootste kans op meer klanten en zorgen zelf voor herhaalaankopen. Wees empathisch zodat mensen graag bij je terugkomen.

Wat je beter niet kan doen

Zoals gezegd moet je je niet anders voor doen. Als jouw onderneming niet extravagant is moet je dat niet uitstralen. Als je een jonge doelgroep wilt benaderen moet je geen reclamefolders verspreiden. Hoewel dat uniek zal zijn t.o.v. je concurrenten, bereik je je doelgroep niet. Gebruik juist sociale media, maar op een andere manier dan anderen. Kijk dus goed wat anderen doen, zodat jij wat anders kunt doen. En zorg dat je je doelgroep kent en daarmee bereikt. Belangrijk is dat je je klanten niet als melkkoeien ziet.

Uniek zijn doe je met je hele onderneming

Als jij als ondernemer er alles aan doet om uniek te zijn, dan moet je dat met heel je bedrijf doen. Dus je personeel, huisstijl, reclame uitingen, etc. moeten hetzelfde uitstralen. Eenheid in de stijl die jouw onderneming onderscheidt, komt als geloofwaardig over. Het moet professioneel blijven. Dit zit zelfs in de kleine dingen zoals zelfde lettertype, bedrijfslogo, taalgebruik van jou en je mensen. Heb je personeel, bespreek dan samen hoe je uniek kan zijn. En draag dat dan samen uit.

Uniek zijn als ondernemer is nodig om je te onderscheiden en om bekend te worden. Het is daarbij belangrijk dat je je doelgroep kent en begrijpt. Vervolgens moeten zij jou ook kennen en begrijpen.

Share.

About Author

Met mijn bedrijf, Sparringpartner Stout, help ik kleine ondernemingen met het structureren en optimaliseren van de onderneming. Dit onder het motto: "Jij de inhoud, ik de randzaken". Ik word blij van het resultaat van een verandering, waarbij de ondernemer nauwelijks meer tijd hoeft te stoppen in randzaken.

Leave A Reply